Suku Yaman yang lain - Jurhum yang
Kedua - datang dan tinggal di Makkah atas izin Siti Hajar, setelah dikatakan
tinggal di lembah di sekitar Makkah. Di dalam Sahih Al-Bukhari disebutkan
bahawa suku ini datang ke Makkah dimasa Nabi Ismail AS adalah
seorang pemuda sementara mereka telah melewati lembah itu jauh sebelum
peristiwa ini.
Nabi Ibrahim AS selalu pergi ke
Makkah sesekali berjumpa dengan isteri dan anaknya. Jumlah perjalanan ini masih
belum diketahui, tetapi sumber sejarah yang sahih membincangkan empat
perjalanan.
Allâh Subhanahu Wata’ala,
menyatakan dalam Al-Qur'an mulia bahawa Dia meminta Nabi Ibraham AS melihat,
dalam mimpinya, bahawa dia menyembelih anaknya, Nabi Ismail AS, dan oleh karena itu Nabi Ibraham
AS berdiri untuk memenuhi perintah-Nya:
“Kemudian, ketika mereka berdua
menyerahkan diri (kepada Wasiat Allâh), dan dia meletakkannya sujud di dahinya
(atau di sebelah dahinya untuk disembelih); dan Kami memanggilnya:
"Wahai Ibrahim! Anda telah
memenuhi impian (penglihatan)! " Sesungguhnya! Demikianlah kita memberi
ganjaran kepada Muhsinûn (orang-orang baik, yang melakukan perbuatan baik
sepenuhnya demi Allah sahaja, tanpa mempamirkan atau mendapat pujian atau
kemasyhuran, dan melakukannya sesuai dengan Perintah Allâh). Sesungguhnya, itu
adalah percubaan nyata - dan Kami menebus dia dengan pengorbanan besar (yakni
seekor domba jantan)”
Di dalam Kejadian disebutkan bahawa
Ismail berusia tiga belas tahun lebih tua dari saudaranya Ishaq. Urutan kisah
pengorbanan Ismail menunjukkan bahawa itu benar-benar terjadi sebelum kelahiran
Ishaq, dan bahawa Janji Allâh untuk memberi Ibrahim seorang putra yang lain,
Ishaq, muncul setelah menceritakan keseluruhan kisah itu.
Kisah ini membicarakan satu
perjalanan - paling tidak - sebelum Ishmael menjadi pemuda. Al-Bukhari, atas
dasar Ibn ‘Abbas, melaporkan tiga perjalanan yang lain; ringkasannya seperti
berikut:
Ketika Ismail menjadi pemuda, dia
belajar bahasa Arab di tangan suku Jurhum, yang sangat mencintainya dan
memberinya salah seorang wanita mereka sebagai seorang isteri, segera setelah
ibunya meninggal. Setelah ingin menemui isteri dan anaknya lagi, Nabi Ibrahim
AS datang ke Makkah, setelah perkahwinan Ismail, tetapi dia tidak menjumpainya
di rumah. Nabi Ibrahim AS bertanya kepada isteri Ismail tentang suaminya dan
bagaimana keadaan mereka. Isteri Nabi Ismail AS mengadu kemiskinan, jadi dia
memintanya untuk memberitahu Ismail untuk mengubah pintu rumahnya. Ismail
memahami pesan itu, menceraikan isterinya dan menikah dengan anak perempuan Mudad
bin ‘Amr, ketua suku Jurhum.
[Qalb Jazeerat Al-Arab, hlm 230]
Sekali lagi, Nabi Ibrahim AS datang
menemui anaknya, tetapi sekali lagi tidak menjumpainya di rumah. Dia mengajukan
pertanyaan yang sama kepada isterinya yang baru, dan dia mengucapkan terima
kasih kepada Allâh. Nabi Ibrahim AS memintanya untuk memberitahu Ismail untuk
menjaga pintu rumahnya (iaitu menjaga dia sebagai isteri) dan kembali ke
Palestin.
Untuk kali ketiga, Nabi Ibrahim AS
datang ke Makkah untuk menemui Ismail mengasah anak panah di bawah pokok yang
tinggi berhampiran Zamzam. Pertemuan itu, setelah perjalanan berpisah yang
sangat panjang, sangat menyentuh bagi seorang ayah yang sangat penyayang dan
anak yang begitu taat dan soleh. Kali ini, ayah dan anak membangun Al-Ka'bah
dan menaikkan tiangnya, dan Abraham, sesuai dengan Perintah Allâh, meminta
orang-orang untuk melakukan ziarah ke sana.
Dengan rahmat Allâh, Ismael
mempunyai dua belas anak lelaki dari anak perempuan Mudad, yang namanya adalah
Nabet, Qidar, Edbael, Mebsham, Mishma ', Duma, Micha, Hudud, Yetma, Yetour,
Nafis dan Qidman, dan yang akhirnya membentuk dua belas suku mendiami Makkah
dan berdagang antara Yaman, Syria geografi dan Mesir. Kemudian, suku-suku ini
tersebar di seluruh semenanjung, dan bahkan di luar. Semua berita mereka
menjadi tidak diketahui kecuali keturunan Nabet dan Qidar.