Tuesday

Suku Arab Yaman - Jurhum Yang Kedua.

 

Ilustrasi : Kaum Jurhum suku  Arab dari Yaman, telah mendatangi Makkah atau Bakkah ketika itu, Suku Arab Jahiliyyah Jurhum seringkali meliwati Lembah Makkah ini, selain berdagang dan cara hidup berpindah randah. Mereka kembara       hingga keutara Semenanjung Arab, sambil berdagang mereka kemudian memilih untuk menetap
 di Makkah.Dari generasi kedua ini Nabi Ismail AS, mengahwini anak gadis mereka dan 
memperolihi 12 orang anak.

Suku Yaman yang lain - Jurhum yang Kedua - datang dan tinggal di Makkah atas izin Siti Hajar, setelah dikatakan tinggal di lembah di sekitar Makkah. Di dalam Sahih Al-Bukhari disebutkan bahawa suku ini datang ke Makkah dimasa Nabi Ismail  AS  adalah seorang pemuda sementara mereka telah melewati lembah itu jauh sebelum peristiwa ini.

 

Nabi Ibrahim AS selalu pergi ke Makkah sesekali berjumpa dengan isteri dan anaknya. Jumlah perjalanan ini masih belum diketahui, tetapi sumber sejarah yang sahih membincangkan empat perjalanan.

Allâh Subhanahu Wata’ala, menyatakan dalam Al-Qur'an mulia bahawa Dia meminta Nabi Ibraham AS melihat, dalam mimpinya, bahawa dia menyembelih anaknya, Nabi  Ismail AS, dan oleh karena itu Nabi Ibraham AS berdiri untuk memenuhi perintah-Nya:

“Kemudian, ketika mereka berdua menyerahkan diri (kepada Wasiat Allâh), dan dia meletakkannya sujud di dahinya (atau di sebelah dahinya untuk disembelih); dan Kami memanggilnya:

"Wahai Ibrahim! Anda telah memenuhi impian (penglihatan)! " Sesungguhnya! Demikianlah kita memberi ganjaran kepada Muhsinûn (orang-orang baik, yang melakukan perbuatan baik sepenuhnya demi Allah sahaja, tanpa mempamirkan atau mendapat pujian atau kemasyhuran, dan melakukannya sesuai dengan Perintah Allâh). Sesungguhnya, itu adalah percubaan nyata - dan Kami menebus dia dengan pengorbanan besar (yakni seekor domba jantan)”

Di dalam Kejadian disebutkan bahawa Ismail berusia tiga belas tahun lebih tua dari saudaranya Ishaq. Urutan kisah pengorbanan Ismail menunjukkan bahawa itu benar-benar terjadi sebelum kelahiran Ishaq, dan bahawa Janji Allâh untuk memberi Ibrahim seorang putra yang lain, Ishaq, muncul setelah menceritakan keseluruhan kisah itu.

Kisah ini membicarakan satu perjalanan - paling tidak - sebelum Ishmael menjadi pemuda. Al-Bukhari, atas dasar Ibn ‘Abbas, melaporkan tiga perjalanan yang lain; ringkasannya seperti berikut:

Ketika Ismail menjadi pemuda, dia belajar bahasa Arab di tangan suku Jurhum, yang sangat mencintainya dan memberinya salah seorang wanita mereka sebagai seorang isteri, segera setelah ibunya meninggal. Setelah ingin menemui isteri dan anaknya lagi, Nabi Ibrahim AS datang ke Makkah, setelah perkahwinan Ismail, tetapi dia tidak menjumpainya di rumah. Nabi Ibrahim AS bertanya kepada isteri Ismail tentang suaminya dan bagaimana keadaan mereka. Isteri Nabi Ismail AS mengadu kemiskinan, jadi dia memintanya untuk memberitahu Ismail untuk mengubah pintu rumahnya. Ismail memahami pesan itu, menceraikan isterinya dan menikah dengan anak perempuan Mudad bin ‘Amr, ketua suku Jurhum.

[Qalb Jazeerat Al-Arab, hlm 230]

Sekali lagi, Nabi Ibrahim AS datang menemui anaknya, tetapi sekali lagi tidak menjumpainya di rumah. Dia mengajukan pertanyaan yang sama kepada isterinya yang baru, dan dia mengucapkan terima kasih kepada Allâh. Nabi Ibrahim AS memintanya untuk memberitahu Ismail untuk menjaga pintu rumahnya (iaitu menjaga dia sebagai isteri) dan kembali ke Palestin.

 

Untuk kali ketiga, Nabi Ibrahim AS datang ke Makkah untuk menemui Ismail mengasah anak panah di bawah pokok yang tinggi berhampiran Zamzam. Pertemuan itu, setelah perjalanan berpisah yang sangat panjang, sangat menyentuh bagi seorang ayah yang sangat penyayang dan anak yang begitu taat dan soleh. Kali ini, ayah dan anak membangun Al-Ka'bah dan menaikkan tiangnya, dan Abraham, sesuai dengan Perintah Allâh, meminta orang-orang untuk melakukan ziarah ke sana.

 


Illustrasi: Perkahwinan kali kedua Nabi Ismail AS, dengan anak gadis suku Jurhum ini menghasilkan 12 orang anak.
Aktiviti mereka dikalangan suku Jurhum ini adalah berdagang. Mereka memilih untuk berdagang dengan Arab2 dari suku berlainan di semenanjung Arab.

Dengan rahmat Allâh, Ismael mempunyai dua belas anak lelaki dari anak perempuan Mudad, yang namanya adalah Nabet, Qidar, Edbael, Mebsham, Mishma ', Duma, Micha, Hudud, Yetma, Yetour, Nafis dan Qidman, dan yang akhirnya membentuk dua belas suku mendiami Makkah dan berdagang antara Yaman, Syria geografi dan Mesir. Kemudian, suku-suku ini tersebar di seluruh semenanjung, dan bahkan di luar. Semua berita mereka menjadi tidak diketahui kecuali keturunan Nabet dan Qidar.