Thursday

Bab 3 - Rasulullah ﷺ. - Suku Bangsa Arab

Bab 3 -  Rasulullah . - Suku Bangsa Arab

     Taburan Suku-suku bangsa  Arab yang terletak berjauhan didalam tanah air Jazirah Arab.


Sebilangan Kahlan yang berhijrah dapat dibahagikan kepada empat kumpulan:

Azd: Siapa, di bawah pimpinan ‘Imran bin‘ Amr Muzaiqbâ, mengembara di Yaman, menghantar perintis dan akhirnya menuju ke utara. Perincian penghijrahan mereka dapat disimpulkan sebagai berikut:

Tha’labah bin ‘Amr meninggalkan suku Al-Azd untuk Hijaz dan tinggal di antara Tha’labiyah dan Dhi Qar. Ketika mendapat kekuatan, dia menuju ke Madinah tempat dia tinggal. Dari keturunannya adalah Aws dan Khazraj, anak lelaki Haritha bin Tha'labah. Haritha bin ‘Amr, yang dikenali sebagai Khuzaite, mengembara bersama orang-orangnya di Hijaz sehingga mereka datang ke Mar Az-Zahran. 

Kemudian, mereka menakluki Masjidil Haram, dan menetap di Makkah setelah mengusir penduduknya, suku Jurhum. 'Imran bin' Amr dan orang-orangnya pergi ke 'Oman di mana mereka mendirikan suku Azd yang anak-anaknya mendiami Tihama dan terkenal sebagai Azd-of-Shanu'a. Jafna bin 'Amr dan keluarganya, menuju ke Syria di mana dia menetap dan memulai kerajaan Ghassan yang dinamakan demikian setelah mata air, di Hijaz, di mana mereka berhenti dalam perjalanan ke Syria.

Lakhm dan Judham: Di antaranya adalah Nasr bin Rabi, ayah Manadhira, Raja-raja Heerah

Banu Tai ’: Yang juga berhijrah ke utara untuk menetap di gunung Aja dan Salma yang disebut sebagai Pergunungan Tai.

Kinda: Yang tinggal di Bahrain tetapi diusir ke Hadramout dan Najd di mana mereka melancarkan pemerintahan yang kuat tetapi tidak lama, kerana seluruh suku segera memudar.

Suku Himyar yang lain, yang dikenal sebagai Qudaι, juga meninggalkan Yaman dan tinggal di Samawa semi-gurun di perbatasan Iraq.