Arab Purba dan Masyarakatnya
Perbincangan mengenai Arab penting bagi sejarah Islam
kerana Rasulullah ﷺ dilahirkan di salah satu kotanya, Makkah dan berhijrah ke Kota penting
kedua Madinah menjadikannya ibu Kota pertama Kesultanan Islam. Arab adalah
tempat di mana dalam kehidupan Rasulullah ﷺ hampir semua penduduk memeluk Islam. Ini adalah bahasa
negara (Arab) di mana wahyu (Wahy - وحي) dan Quran disampaikan. Inilah
negara dari mana cahaya Islam tersebar ke seluruh pelosok dunia. Ini adalah
negara di mana berjuta-juta orang dari seluruh pelosok dunia setiap tahun pergi
ke Kaabah yang besar untuk Ziarah (Haji) dan Umrah di mana semua orang yang
kaya atau kolam renang berdiri bersama-sama di bahu jalan di Arafat untuk solat
bersama.
Geografi dan Masyarakat.
Negara Arab dibatasi di timur oleh Teluk Parsi dan oleh
Laut Merah di Barat. Garis pantai yang luas di Teluk Parsi dan Laut Merah
memberikan pengaruh yang baik untuk penghantaran. Semenanjung Arab juga
merupakan negara terbesar di dunia tanpa sungai. Luas tanah adalah 2,149,690 km
persegi. Sebilangan besar negara ini adalah padang pasir yang keras dan kering
dengan suhu yang sangat tinggi. Walaupun beberapa tempat berhampiran pantai
memang ada penenpatan dibeberapa kawasan hijau dan penduduk. Terdapat kawasan
pegunungan yang tinggi tetapi tidak ada satupun yang menghijau. Bahagian
tanah yang baik termasuk negara Yemen
(semasa) menjadikan kehijauan dan suhu yang lebih baik. Sebilangan besar
penduduk di kawasan ini adalah orang Badwi. Mereka kebanyakan adalah
penggembala binatang yang berhijrah ke Padang pasir pada musim musim sejuk dan
kembali ke tanah yang ditanam pada musim panas yang kering. Masyarakat Badwi
adalah suku dan patriarki, biasanya terdiri dari keluarga besar yang
patrilineal. Orang Badwi kebanyakan bergantung pada susu unta dan kurma sebagai
sumber pemakanan utama.
Kumpulan dan Keluarga Penting di Arab Lama
Dari zaman dahulu salur darah Saam-bin-Nuh. Berdasarkan
kerangka jadual tertentu, sejarawan
telah membahagikan populasi kepada tiga kumpulan tertentu:
• Arab Bayeeda
• Arab Araba
• Arab Mustarba
Walaupun ada yang mengelaskan Araba dan Mustarba kepada
kumpulan yang sama. Kumpulan Arab Bayeeda adalah orang-orang yang hidup pada
zaman dahulu dan dianggap telah mati atau berhijrah. Sebilangan daripada mereka
mungkin saling bergaul dengan kumpulan lain tanpa meninggalkan jejak mereka.
Baidah Arab
Dari dalam kumpulan tertua ini terdapat beberapa puak
penting seperti Aad, Samood, Abil, Amaliqa, Tasm, Jadees, Ameem, Jirham, Hazr-Mout,
Abd-Sakham. Ini semua adalah anak-anak La za bin Saam bin Nuh. Sebilangan raja
dalam puak-puak ini merebut kawasan hingga ke Mesir. Tidak banyak sejarah
bertulis yang tersedia mengenai mereka. Sebilangan besar yang diketahui
mengenai mereka berasal dari pelbagai ekspedisi arkeologi. Maklumat dari
artifak yang ditemui menunjukkan bahawa ini adalah orang kuat yang menjalani
kehidupan yang baik.
Puak yang paling penting di Baidah adalah puak Aad.
Mereka tinggal di kawasan Ahqaaf. Aad bin Aus bin Irsam bin Samam adalah raja
pertama puak ini yang mana puak ini dinamakan. Masoodi telah menulis bahawa
sebelum Aad ayahnya juga seorang raja. Aad mempunyai tiga orang anak lelaki:
• Shadad
• Shadeld
• Irm
Allah mengutus Hazrat Hud (هود) AS ke Puak Aad sebagai nabinya untuk masa yang lama. Sebilangan besar mereka,
bagaimanapun, menolak untuk memperhatikan ajarannya dan mereka terus
mengabaikan dan mengejek semua katanya. Ketika agresi, keangkuhan dan
penyembahan berhala mereka semakin mendalam, Tuhan, setelah banyak peringatan,
mengirim ribut petir untuk menyelesaikan orang-orang jahat Aad sekali dan untuk
semua. Kehancuran Aad dijelaskan dalam Al-Qur'an:
Surah Al-Kaaf Ayah
24-25
فَلَمَّا رَأَوْهُ عَارِضًا مُسْتَقْبِلَ أَوْدِيَتِهِمْ قَالُوا هَٰذَا عَارِضٌ مُمْطِرُنَا ۚ بَلْ هُوَ مَا اسْتَعْجَلْتُمْ بِهِ ۖ رِيحٌ فِيهَا عَذَابٌ أَلِيمٌ
Kemudian ketika mereka melihatnya sebagai awan yang terlalu
kuat cenderung ke lembah mereka, mereka berkata: di sana adalah awan yang
mendung yang membawa kita hujan. Tidak, itulah yang kamu mahu disegerakan:
angin yang merupakan siksaan yang menimpa.
صْبَحُوا لَا يُرَىٰ إِلَّا مَسَاكِنُهُمْ ۚ كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْقَوْمَ الْمُجْرِمِينَ
Ia akan memusnahkan segala sesuatu dengan perintah
Tuhannya. Oleh kerana itu mereka menjadi sedemikian rupa sehingga tidak ada
yang dapat dilihat kecuali tempat tinggal mereka. Oleh itu, Kami meminta bangsa
pelakunya.
Selepas puak Aad terdapat pelbagai yang lain seperti Abil,
Amaliqa, Samoood dan lain-lain. Tetapi perlahan-lahan ada yang dibunuh oleh
Yaarab bin Qahtaan mulai tempoh berikutnya.
Aribah Arab
Kumpulan ini dianggap keturunan Qahtan. Sebelum Qahtan
hingga Nuh AS tidak ada kelompok yang bahasanya berbahasa Arab. Orang Areya
dianggap orang pertama yang menggunakan bahasa Arab dan mereka mendapat ini
dari orang Baidah. Aribah kemudian dibahagikan kepada Yamenia dan Sabaiyah.
Suku Aribah (atau Qahtan) telah menghasilkan beberapa raja
famouse yang menguasai seluruh Arab. Yarub bin Qahtan menyingkirkan semua ras
dan jejak Arab Baidah. Yaman seharusnya menjadi asal dan tanah kuno suku
Qahtan.
Mustaribah Arab
Mereka disebut
sebagai Banu Adnan atau keturunan Nabi Ismail AS. Mereka datang ke Arab dari
luar dan dengan itu memanggil orang Arab campuran. Bahasa ibunda Nabi Ibrahim AS
adalah Ajami (atau Parsi). Ketika Nabi Ibrahim AS meninggalkan Nabi Ismail AS di Makkah bersama
ibunya Hajira (Hagar), mereka belajar bahasa Arab dari suku Qahtani Jurhum,
yang sudah menetap di Makkah.
Nabi Ismail AS menikah dengan Amarah binti Saeed bin Usamah
yang tergolong dalam keluarga Amaliqah. Walaupun setelah sekian lama mereka
menceraikan isterinya dan mengahwini Syedah binti Mudad bin Amr dari suku
Jurhum. Selama ini mereka mula membangun Kaabah di atas landasan lama yang
dibuat oleh Nabi Adam AS. Semasa pembinaan ketika tembok Ka'bah dinaikkan
sehingga pembangunannya terhambat, Nabi Ibrahim AS berdiri di atas sebatang
batu untuk menyambung kerjanya. Tempat ini dipanggil Muaqam-e-Ibrahim.
Nabi Ismail AS menetap di Makkah seumur hidupnya. Pada saat
kematiannya, dia selamat oleh dua belas anak lelaki. Di antara anak-anaknya
adalah Adnan, keturunannya termasuk semua Banu Ismail.
Puak Adnan
Amon Banu Ismail, suku-suku Iyyad, Rabiah dan Mudar
mencapai keunggulan. Bagi suku Mudar yang terkenal, termasuk suku Kinanah yang
mempunyai seorang bernama Fihr bin Malik yang juga disebut Quraisy. Dari
keturunan Quraisy datanglah Banu Sahm, Banu Makhzum Banu Jumh dan Banu Abd
Manaf. Abd Manaf mempunyai empat anak lelaki yang bernama Abd Shams, Naufal,
Abdul Muttalib dan Hashim. Di antara anak-anak Hashim dilahirkan Nabi Muhammad
bin Abdullah bin ABdul-Muttalib bin Hashim (SAW), yang merupakan Nabi terakhir
dan yang menjadi milik seluruh umat Islam.
Walaupun sebagian besar suku Banu
Ismaili pindah ke negeri lain, suku Quraisy tetap tinggal di Makkah.
Akhlak dan Tingkah Laku Masyarakat Arab.
Tidak banyak yang diketahui mengenai Baidah Arab, oleh itu
tidak banyak yang dapat dibandingkan dengan moral negara-negara kontemporari
dunia sekarang ini. Namun, dapat disimpulkan bahawa pada masa-masa sebelumnya
dengan populasi manusia yang jarang, ada kemungkinan persamaan di antara
pelbagai bangsa.
Sebelum kemajuan yang dicapai oleh Banu Ismail (setelah
Arab Baidah), ada banyak jejak yang dijumpai dari berbagai suku dan kerajaan
dari zaman kekuasaan Arab Qahtan di seluruh Arab. Meskipun dalam jangkamasa sejarah mereka tidak ada satu kerajaan yang
menikmati kekuasaan yang tidak terbelah atas seluruh Arab.
Kekurangan padang rumput, air dan keperluan hidup selalu
menjadikan orang Arab mengembara dan menjalani gaya hidup orang Badwi.
Kekurangan keperluan hidup menyebabkan mereka lalai membina masyarakat.
Kehidupan terdiri daripada beberapa aktiviti dan keseragaman acara memberi
mereka banyak masa senggang. Kerana ketiadaan pengeluaran dan barang-barang
asli, Arab tidak pernah menarik kekuatan asing dengan idea-idea penjajahan.
Oleh itu, orang-orang Arab umumnya tidak mengetahui kemajuan bangsa-bangsa lain
di dunia dan masyarakat, watak dan cara hidup mereka.
Dalam keadaan ini, dua ciri watak yang mudah dikembangkan
pada masyarakat Arab, Pertama, adalah pengembangan seni puisi dan yang kedua,
adalah kesukaan untuk bertarung dan ujian kekuatan.
Nabi Hud AS dan Nabi Saleh AS serta beberapa yang lain
dihantar ke Arab Baidah. Sikap tidak hormat dan tidak taat kepada para Nabi –
Nabi ini mengakibatkan kehancuran mereka sepenuhnya dan secara sepenuhnya. Beberapa
Nabi juga dikirim ke Arab Qahtan mereka sangat memperhatikan panggilan mereka.
Penghormatan kepada Ka'bah dan persembahan Haff adalah
tanda kekuatan bagi semua orang Arab sepanjang sejarah. Menolong orang yang
tidak berdaya dan yang tertindas dan tetap tegas melawan penindas adalah
kualiti yang dihargai oleh semua orang. Ketakutan dan kesengsaraan dianggap
sebagai kecacatan terbesar dan kelemahan watak terburuk.
Bulan Damai
Satu atau lebih bulan dalam satu tahun ditetapkan di mana
mereka menganggap pertempuran itu tidak sah. Selama masa damai dan ketenteraman
ini semua pertempuran ditangguhkan. Pada hari-hari tertentu mereka akan
mengunjungi Kaabah dan menunaikan haji. Pada masa yang sama pameran diadakan
dengan persembahan puitis dan peluang komersial lain.
Iman dan Agama
Sebelum pengenalan Islam, orang-orang Arab melewati sebuah
keadaan di mana sebilangan suku mereka tidak mengakui pencipta atau ganjaran
dan hukuman, sementara yang lain yakin akan kewujudan Ciptaan tetapi bukan
tentang pahala dan hukuman atau hari penghakiman. Mereka kebanyakan politeistik
menyembah berhala dan api. Ka'bah diubah menjadi pusat penyembahan berhala
ketika mereka menyimpan 360 berhala di dalam Ka'bah.
Orang Yahudi juga datang dari Syria untuk menetap di
Madinah (Yathrib) dan pinggirannya. Mereka memulakan penghijrahan ini tidak
lama setelah kewafatan Nabi Musa AS. Di antara puak2 Yahudi, Banu Quraizah,
Banu Nadir dan Banu Qanuqa adalah yang paling terkenal. Memilih Yathrib
(Madinah) adalah pemberitaan akan datang Nabi dan Rasul terakhir di dari daerah
Yathrib. Beberapa orang Kristian juga menetap di wilayah Ghassan dan Najran.
Penyembahan berhala
Menyembah tuhan-tuhan buatan manusia diamalkan secara
terbuka di seluruh Arab. Empat ratus tahun sebelum kedatangan Nabi Muhammad,
raja Hijaz adalah yang pertama memasang berhala bernama Hubal di puncak Kaabah
dan menempatkan dua berhala Isaf dan Nailah (diukir dalam bentuk wanita) di
telaga Zam Zam. Gambar Nabi Ibrahim, Nabi Ismail, Nabi Isa dan Maryam juga
disembah di Kaabah.
Setiap kali ada jemaah penyembah berhala yang dianjurkan
dan jika orang Arab tidak dapat hadir pada hari-hari damai, dia akan membetulkan
batu bernama Duwwar dan mengelilinginya seperti Kaabah untuk mengimbangi
kehilangan jemaah.
Berkorban
Penyembah berhala ketika datang menunaikan haji membawa
unta untuk berkorban dan mempersembahkan kepada berhala mereka. Anak lembu,
unta dan domba dan haiwan lain juga menjadi mangsa berhala. Mereka mempunyai kebiasaan
untuk menggantung kasut dari leher unta dan menandakannya untuk menandakannya
sebagai binatang korban. Sebilangan suku mengorbankan manusia untuk berhala.
Menurut beberapa sejarawan, para penyembah berhala percaya
kepada Keesaan Tuhan dan mengakui Dia. Mereka menyembah berhala kerana mereka
percaya bahawa mereka akan memberi syafaat kepada-Nya untuk mereka.
Penyembahan Bintang
Memuja bintang adalah perkara biasa bagi orang Arab. Sejarawan
tidak mempunyai bukti kukuh mengenai siapa di antara orang Arab, Mesir, Yunani
atau Parsi yang pertama yang memulakan pemujaan jika mereka datang secara
berasingan. Walaupun nampaknya satu atau dua orang mengembangkannya dan yang
lain menggunakannya dari mereka.
Suku Himyar menyembah Matahari, sementara Kinanah menyembah
Bulan. Sebilangan besar berhala suku dinamakan menggunakan nama bintang. Tidak
menghairankan bahawa orang-orang yang melewati hari dan malam mereka di ladang
dan padang pasir terbuka perhatian mereka tertumpu pada bintang dan planet.
Sihir dan Dukun
Tukang Sihir dan penenung nasib ditemui dalam jumlah besar
di Arab. Seorang Kahin adalah orang yang mengaku mempunyai maklumat mengenai
kejadian yang tidak dapat dilihat pada masa lalu. Mereka yang memberi maklumat
masa depan dipanggil Arraf.
Jenis penyihir lain yang dikenali sebagai Nazir. Mereka
mengaku menceritakan perkara ghaib dengan memusatkan perhatian pada cermin atau
dulang air.
Tenung Nasib
Orang Arab mempercayai pertanda baik dan buruk. Mereka
menganggap burung gagak menjadi sangat tidak baik dan sesuatu yang menyebabkan
perpisahan. Burung hantu juga sangat tidak beruntung kerana tangisan mereka,
mereka percaya menyebabkan kematian dan kehancuran. Bersin juga membawa
pertanda buruk kepada mereka.
Peperangan / Pergaduhan antara puak.
Menunjukkan kekuatan dan memerangi masa lalu kegemaran
orang Arab akan keluar dari perkara kecil dan insiden yang tidak penting.
Setelah permusuhan bermula, mereka dapat bertahan selama beberapa generasi dan
bahkan berabad-abad. Terdapat lebih dari seratus orang terkenal semasa zaman
kegelapan di Arab, seperti Buath, Kilab, Fatrat, Nakhklah, Qarn, Suban dan
Hatib.
Tidak ada suku yang mendapat keuntungan dari musibah ini,
hanya memperoleh penderitaan dan kehancuran bersama. Mereka mempunyai amalan
lama untuk membunuh wanita dan anak-anak musuh yang kalah setelah membebaskan
mereka. Tetapi, jika seseorang makan dari makanannya atau menerima keramahan
dari mereka sebelumnya, mereka selamat daripada dibunuh. Rambut dicukur dari
tahanan yang dibebaskan.
Berpuisi
Semasa zaman jahiliah di Arab hampir semua orang mengambil
bahagian dalam seni puisi. Latihan puitis secara amnya tidak dapat
dilaksanakan. Mereka tidak perlu berfikir atau merenung dan tidak perlu mencari
topik. Mereka begitu bangga dengan kepetahan dan penguasaan bahasa sehingga
mereka menganggap semua orang bukan arab tidak dapat bertutur.
Orang yang penghormatannya diakui sebagai yang terbaik
dalam sebuah jemaah peotik pada kesempatan pameran, majlis khas dan Haji,
segera diterima sebagai yang terbaik di antara mereka dalam kedudukan dan
kedudukan. Penghormatan terbaik digantung di dinding Kaabah.
Memburu
Orang Arab mempunyai minat yang tinggi untuk memburu jadi
terdapat sebilangan besar istilah dalam bahasa Arab untuk itu. Permainan yang
bergerak dari kanan ke kiri disebut Saneh, sementara permainan dari kiri ke
kanan disebut Bareh. Permainan yang datang dari depan dipanggil Nateh dan yang
dari belakang adalah Qaeed. Zabiah adalah nama yang diberikan pada parit yang
digali untuk memburu singa.
Makanan dan Pakaian
Arab tidak menghasilkan kapas atau sutera. Beberapa wilayah
menghasilkan bahan-bahan ini dalam jumlah yang sedikit sehingga tidak mencukupi
untuk keperluan masyarakat. Yaman terkenal dengan kainnya sejak zaman kuno.
Orang Arab umumnya mempunyai pakaian yang sangat sederhana untuk dipakai.
Memakai pakaian kasar dengan tampalan kulit adalah kebiasaan.
Pakaian juga dibuat dari rambut unta dan domba dan kain itu
juga digunakan untuk membuat khemah dan untuk tempat tidur dan karpet.
Makanan mereka juga sangat sederhana dan tidak penting.
Daging domba dan daging unta menjadi sesuatu yang sangat enak dan berharga bagi
mereka. Susu, daging, keju, gandum barli, kurma, minyak zaitun dan harirah adalah
makanan pokok mereka. Menyaring tepung bukanlah amalan biasa. Mereka membakar
roti dengan tepung yang tidak diayak.
Ringkasan