Sunday

Arab Purba atau Kuno dan Masyarakatnya.

     Iluustrisi  sahaja" Arab kuno atau purba yang tidak duduk dikhemah dikalangan Arab
      Badawi, yang berkomuniti dibahagian atas semenanjung Arab bersempadan dengan
Syam atau Levant.

Arab Purba dan Masyarakatnya

Perbincangan mengenai Arab penting bagi sejarah Islam kerana Rasulullah dilahirkan di salah satu kotanya, Makkah dan berhijrah ke Kota penting kedua Madinah menjadikannya ibu Kota pertama Kesultanan Islam. Arab adalah tempat di mana dalam kehidupan Rasulullah hampir semua penduduk memeluk Islam. Ini adalah bahasa negara (Arab) di mana wahyu (Wahy - وحي) dan Quran disampaikan. Inilah negara dari mana cahaya Islam tersebar ke seluruh pelosok dunia. Ini adalah negara di mana berjuta-juta orang dari seluruh pelosok dunia setiap tahun pergi ke Kaabah yang besar untuk Ziarah (Haji) dan Umrah di mana semua orang yang kaya atau kolam renang berdiri bersama-sama di bahu jalan di Arafat untuk solat bersama.

Geografi dan Masyarakat.

Negara Arab dibatasi di timur oleh Teluk Parsi dan oleh Laut Merah di Barat. Garis pantai yang luas di Teluk Parsi dan Laut Merah memberikan pengaruh yang baik untuk penghantaran. Semenanjung Arab juga merupakan negara terbesar di dunia tanpa sungai. Luas tanah adalah 2,149,690 km persegi. Sebilangan besar negara ini adalah padang pasir yang keras dan kering dengan suhu yang sangat tinggi. Walaupun beberapa tempat berhampiran pantai memang ada penenpatan dibeberapa kawasan hijau dan penduduk. Terdapat kawasan pegunungan yang tinggi tetapi tidak ada satupun yang menghijau. Bahagian tanah  yang baik termasuk negara Yemen (semasa) menjadikan kehijauan dan suhu yang lebih baik. Sebilangan besar penduduk di kawasan ini adalah orang Badwi. Mereka kebanyakan adalah penggembala binatang yang berhijrah ke Padang pasir pada musim musim sejuk dan kembali ke tanah yang ditanam pada musim panas yang kering. Masyarakat Badwi adalah suku dan patriarki, biasanya terdiri dari keluarga besar yang patrilineal. Orang Badwi kebanyakan bergantung pada susu unta dan kurma sebagai sumber pemakanan utama.

Kumpulan dan Keluarga Penting di Arab Lama

Dari zaman dahulu salur darah Saam-bin-Nuh. Berdasarkan kerangka jadual  tertentu, sejarawan telah membahagikan populasi kepada tiga kumpulan tertentu:

 

• Arab Bayeeda

• Arab Araba

• Arab Mustarba

Walaupun ada yang mengelaskan Araba dan Mustarba kepada kumpulan yang sama. Kumpulan Arab Bayeeda adalah orang-orang yang hidup pada zaman dahulu dan dianggap telah mati atau berhijrah. Sebilangan daripada mereka mungkin saling bergaul dengan kumpulan lain tanpa meninggalkan jejak mereka.

Baidah Arab

Dari dalam kumpulan tertua ini terdapat beberapa puak penting seperti Aad, Samood, Abil, Amaliqa, Tasm, Jadees, Ameem, Jirham, Hazr-Mout, Abd-Sakham. Ini semua adalah anak-anak La za bin Saam bin Nuh. Sebilangan raja dalam puak-puak ini merebut kawasan hingga ke Mesir. Tidak banyak sejarah bertulis yang tersedia mengenai mereka. Sebilangan besar yang diketahui mengenai mereka berasal dari pelbagai ekspedisi arkeologi. Maklumat dari artifak yang ditemui menunjukkan bahawa ini adalah orang kuat yang menjalani kehidupan yang baik.

Puak yang paling penting di Baidah adalah puak Aad. Mereka tinggal di kawasan Ahqaaf. Aad bin Aus bin Irsam bin Samam adalah raja pertama puak ini yang mana puak ini dinamakan. Masoodi telah menulis bahawa sebelum Aad ayahnya juga seorang raja. Aad mempunyai tiga orang anak lelaki:

• Shadad

• Shadeld

• Irm

Allah mengutus Hazrat Hud (هود) AS ke Puak Aad sebagai nabinya  untuk masa yang lama. Sebilangan besar mereka, bagaimanapun, menolak untuk memperhatikan ajarannya dan mereka terus mengabaikan dan mengejek semua katanya. Ketika agresi, keangkuhan dan penyembahan berhala mereka semakin mendalam, Tuhan, setelah banyak peringatan, mengirim ribut petir untuk menyelesaikan orang-orang jahat Aad sekali dan untuk semua. Kehancuran Aad dijelaskan dalam Al-Qur'an:

 Surah Al-Kaaf Ayah 24-25

فَلَمَّا رَأَوْهُ عَارِضًا مُسْتَقْبِلَ أَوْدِيَتِهِمْ قَالُوا هَٰذَا عَارِضٌ مُمْطِرُنَا ۚ بَلْ هُوَ مَا اسْتَعْجَلْتُمْ بِهِ ۖ رِيحٌ فِيهَا عَذَابٌ أَلِيمٌ

Kemudian ketika mereka melihatnya sebagai awan yang terlalu kuat cenderung ke lembah mereka, mereka berkata: di sana adalah awan yang mendung yang membawa kita hujan. Tidak, itulah yang kamu mahu disegerakan: angin yang merupakan siksaan yang menimpa.

صْبَحُوا لَا يُرَىٰ إِلَّا مَسَاكِنُهُمْ ۚ كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْقَوْمَ الْمُجْرِمِينَ

Ia akan memusnahkan segala sesuatu dengan perintah Tuhannya. Oleh kerana itu mereka menjadi sedemikian rupa sehingga tidak ada yang dapat dilihat kecuali tempat tinggal mereka. Oleh itu, Kami meminta bangsa pelakunya.

Selepas puak Aad terdapat pelbagai yang lain seperti Abil, Amaliqa, Samoood dan lain-lain. Tetapi perlahan-lahan ada yang dibunuh oleh Yaarab bin Qahtaan mulai tempoh berikutnya.

Aribah Arab

Kumpulan ini dianggap keturunan Qahtan. Sebelum Qahtan hingga Nuh AS tidak ada kelompok yang bahasanya berbahasa Arab. Orang Areya dianggap orang pertama yang menggunakan bahasa Arab dan mereka mendapat ini dari orang Baidah. Aribah kemudian dibahagikan kepada Yamenia dan Sabaiyah.

Suku Aribah (atau Qahtan) telah menghasilkan beberapa raja famouse yang menguasai seluruh Arab. Yarub bin Qahtan menyingkirkan semua ras dan jejak Arab Baidah. Yaman seharusnya menjadi asal dan tanah kuno suku Qahtan.

Mustaribah Arab

 Mereka disebut sebagai Banu Adnan atau keturunan Nabi Ismail AS. Mereka datang ke Arab dari luar dan dengan itu memanggil orang Arab campuran. Bahasa ibunda Nabi Ibrahim AS adalah Ajami (atau Parsi). Ketika Nabi Ibrahim AS  meninggalkan Nabi Ismail AS di Makkah bersama ibunya Hajira (Hagar), mereka belajar bahasa Arab dari suku Qahtani Jurhum, yang sudah menetap di Makkah.

Nabi Ismail AS  menikah dengan Amarah binti Saeed bin Usamah yang tergolong dalam keluarga Amaliqah. Walaupun setelah sekian lama mereka menceraikan isterinya dan mengahwini Syedah binti Mudad bin Amr dari suku Jurhum. Selama ini mereka mula membangun Kaabah di atas landasan lama yang dibuat oleh Nabi Adam AS. Semasa pembinaan ketika tembok Ka'bah dinaikkan sehingga pembangunannya terhambat, Nabi Ibrahim AS berdiri di atas sebatang batu untuk menyambung kerjanya. Tempat ini dipanggil Muaqam-e-Ibrahim.

Nabi Ismail AS menetap di Makkah seumur hidupnya. Pada saat kematiannya, dia selamat oleh dua belas anak lelaki. Di antara anak-anaknya adalah Adnan, keturunannya termasuk semua Banu Ismail.

Puak Adnan

Amon Banu Ismail, suku-suku Iyyad, Rabiah dan Mudar mencapai keunggulan. Bagi suku Mudar yang terkenal, termasuk suku Kinanah yang mempunyai seorang bernama Fihr bin Malik yang juga disebut Quraisy. Dari keturunan Quraisy datanglah Banu Sahm, Banu Makhzum Banu Jumh dan Banu Abd Manaf. Abd Manaf mempunyai empat anak lelaki yang bernama Abd Shams, Naufal, Abdul Muttalib dan Hashim. Di antara anak-anak Hashim dilahirkan Nabi Muhammad bin Abdullah bin ABdul-Muttalib bin Hashim (SAW), yang merupakan Nabi terakhir dan yang menjadi milik seluruh umat Islam.

Walaupun sebagian besar suku Banu Ismaili pindah ke negeri lain, suku Quraisy tetap tinggal di Makkah.

Akhlak dan Tingkah Laku Masyarakat Arab.

Tidak banyak yang diketahui mengenai Baidah Arab, oleh itu tidak banyak yang dapat dibandingkan dengan moral negara-negara kontemporari dunia sekarang ini. Namun, dapat disimpulkan bahawa pada masa-masa sebelumnya dengan populasi manusia yang jarang, ada kemungkinan persamaan di antara pelbagai bangsa.

Sebelum kemajuan yang dicapai oleh Banu Ismail (setelah Arab Baidah), ada banyak jejak yang dijumpai dari berbagai suku dan kerajaan dari zaman kekuasaan Arab Qahtan di seluruh Arab. Meskipun dalam jangkamasa  sejarah mereka tidak ada satu kerajaan yang menikmati kekuasaan yang tidak terbelah atas seluruh Arab.

Kekurangan padang rumput, air dan keperluan hidup selalu menjadikan orang Arab mengembara dan menjalani gaya hidup orang Badwi. Kekurangan keperluan hidup menyebabkan mereka lalai membina masyarakat. Kehidupan terdiri daripada beberapa aktiviti dan keseragaman acara memberi mereka banyak masa senggang. Kerana ketiadaan pengeluaran dan barang-barang asli, Arab tidak pernah menarik kekuatan asing dengan idea-idea penjajahan. Oleh itu, orang-orang Arab umumnya tidak mengetahui kemajuan bangsa-bangsa lain di dunia dan masyarakat, watak dan cara hidup mereka.

Dalam keadaan ini, dua ciri watak yang mudah dikembangkan pada masyarakat Arab, Pertama, adalah pengembangan seni puisi dan yang kedua, adalah kesukaan untuk bertarung dan ujian kekuatan.

Nabi Hud AS dan Nabi Saleh AS serta beberapa yang lain dihantar ke Arab Baidah. Sikap tidak hormat dan tidak taat kepada para Nabi – Nabi ini mengakibatkan kehancuran mereka sepenuhnya dan secara sepenuhnya. Beberapa Nabi juga dikirim ke Arab Qahtan mereka sangat memperhatikan panggilan mereka.

Penghormatan kepada Ka'bah dan persembahan Haff adalah tanda kekuatan bagi semua orang Arab sepanjang sejarah. Menolong orang yang tidak berdaya dan yang tertindas dan tetap tegas melawan penindas adalah kualiti yang dihargai oleh semua orang. Ketakutan dan kesengsaraan dianggap sebagai kecacatan terbesar dan kelemahan watak terburuk.

Bulan Damai

Satu atau lebih bulan dalam satu tahun ditetapkan di mana mereka menganggap pertempuran itu tidak sah. Selama masa damai dan ketenteraman ini semua pertempuran ditangguhkan. Pada hari-hari tertentu mereka akan mengunjungi Kaabah dan menunaikan haji. Pada masa yang sama pameran diadakan dengan persembahan puitis dan peluang komersial lain.

Iman dan Agama

Sebelum pengenalan Islam, orang-orang Arab melewati sebuah keadaan di mana sebilangan suku mereka tidak mengakui pencipta atau ganjaran dan hukuman, sementara yang lain yakin akan kewujudan Ciptaan tetapi bukan tentang pahala dan hukuman atau hari penghakiman. Mereka kebanyakan politeistik menyembah berhala dan api. Ka'bah diubah menjadi pusat penyembahan berhala ketika mereka menyimpan 360 berhala di dalam Ka'bah.

 

Orang Yahudi juga datang dari Syria untuk menetap di Madinah (Yathrib) dan pinggirannya. Mereka memulakan penghijrahan ini tidak lama setelah kewafatan Nabi Musa AS. Di antara puak2 Yahudi, Banu Quraizah, Banu Nadir dan Banu Qanuqa adalah yang paling terkenal. Memilih Yathrib (Madinah) adalah pemberitaan akan datang Nabi dan Rasul terakhir di dari daerah Yathrib. Beberapa orang Kristian juga menetap di wilayah Ghassan dan Najran.

Penyembahan berhala

Menyembah tuhan-tuhan buatan manusia diamalkan secara terbuka di seluruh Arab. Empat ratus tahun sebelum kedatangan Nabi Muhammad, raja Hijaz adalah yang pertama memasang berhala bernama Hubal di puncak Kaabah dan menempatkan dua berhala Isaf dan Nailah (diukir dalam bentuk wanita) di telaga Zam Zam. Gambar Nabi Ibrahim, Nabi Ismail, Nabi Isa dan Maryam juga disembah di Kaabah.

Setiap kali ada jemaah penyembah berhala yang dianjurkan dan jika orang Arab tidak dapat hadir pada hari-hari damai, dia akan membetulkan batu bernama Duwwar dan mengelilinginya seperti Kaabah untuk mengimbangi kehilangan jemaah.

Berkorban

Penyembah berhala ketika datang menunaikan haji membawa unta untuk berkorban dan mempersembahkan kepada berhala mereka. Anak lembu, unta dan domba dan haiwan lain juga menjadi mangsa berhala. Mereka mempunyai kebiasaan untuk menggantung kasut dari leher unta dan menandakannya untuk menandakannya sebagai binatang korban. Sebilangan suku mengorbankan manusia untuk berhala.

Menurut beberapa sejarawan, para penyembah berhala percaya kepada Keesaan Tuhan dan mengakui Dia. Mereka menyembah berhala kerana mereka percaya bahawa mereka akan memberi syafaat kepada-Nya untuk mereka.

Penyembahan Bintang

Memuja bintang adalah perkara biasa bagi orang Arab. Sejarawan tidak mempunyai bukti kukuh mengenai siapa di antara orang Arab, Mesir, Yunani atau Parsi yang pertama yang memulakan pemujaan jika mereka datang secara berasingan. Walaupun nampaknya satu atau dua orang mengembangkannya dan yang lain menggunakannya dari mereka.

Suku Himyar menyembah Matahari, sementara Kinanah menyembah Bulan. Sebilangan besar berhala suku dinamakan menggunakan nama bintang. Tidak menghairankan bahawa orang-orang yang melewati hari dan malam mereka di ladang dan padang pasir terbuka perhatian mereka tertumpu pada bintang dan planet.

 

 

 

Sihir dan Dukun

Tukang Sihir dan penenung nasib ditemui dalam jumlah besar di Arab. Seorang Kahin adalah orang yang mengaku mempunyai maklumat mengenai kejadian yang tidak dapat dilihat pada masa lalu. Mereka yang memberi maklumat masa depan dipanggil Arraf.

Jenis penyihir lain yang dikenali sebagai Nazir. Mereka mengaku menceritakan perkara ghaib dengan memusatkan perhatian pada cermin atau dulang air.

Tenung Nasib

Orang Arab mempercayai pertanda baik dan buruk. Mereka menganggap burung gagak menjadi sangat tidak baik dan sesuatu yang menyebabkan perpisahan. Burung hantu juga sangat tidak beruntung kerana tangisan mereka, mereka percaya menyebabkan kematian dan kehancuran. Bersin juga membawa pertanda buruk kepada mereka.

Peperangan / Pergaduhan antara puak.

Menunjukkan kekuatan dan memerangi masa lalu kegemaran orang Arab akan keluar dari perkara kecil dan insiden yang tidak penting. Setelah permusuhan bermula, mereka dapat bertahan selama beberapa generasi dan bahkan berabad-abad. Terdapat lebih dari seratus orang terkenal semasa zaman kegelapan di Arab, seperti Buath, Kilab, Fatrat, Nakhklah, Qarn, Suban dan Hatib.

Tidak ada suku yang mendapat keuntungan dari musibah ini, hanya memperoleh penderitaan dan kehancuran bersama. Mereka mempunyai amalan lama untuk membunuh wanita dan anak-anak musuh yang kalah setelah membebaskan mereka. Tetapi, jika seseorang makan dari makanannya atau menerima keramahan dari mereka sebelumnya, mereka selamat daripada dibunuh. Rambut dicukur dari tahanan yang dibebaskan.

Berpuisi

Semasa zaman jahiliah di Arab hampir semua orang mengambil bahagian dalam seni puisi. Latihan puitis secara amnya tidak dapat dilaksanakan. Mereka tidak perlu berfikir atau merenung dan tidak perlu mencari topik. Mereka begitu bangga dengan kepetahan dan penguasaan bahasa sehingga mereka menganggap semua orang bukan arab tidak dapat bertutur.

Orang yang penghormatannya diakui sebagai yang terbaik dalam sebuah jemaah peotik pada kesempatan pameran, majlis khas dan Haji, segera diterima sebagai yang terbaik di antara mereka dalam kedudukan dan kedudukan. Penghormatan terbaik digantung di dinding Kaabah.

Memburu

Orang Arab mempunyai minat yang tinggi untuk memburu jadi terdapat sebilangan besar istilah dalam bahasa Arab untuk itu. Permainan yang bergerak dari kanan ke kiri disebut Saneh, sementara permainan dari kiri ke kanan disebut Bareh. Permainan yang datang dari depan dipanggil Nateh dan yang dari belakang adalah Qaeed. Zabiah adalah nama yang diberikan pada parit yang digali untuk memburu singa.

Makanan dan Pakaian

Arab tidak menghasilkan kapas atau sutera. Beberapa wilayah menghasilkan bahan-bahan ini dalam jumlah yang sedikit sehingga tidak mencukupi untuk keperluan masyarakat. Yaman terkenal dengan kainnya sejak zaman kuno. Orang Arab umumnya mempunyai pakaian yang sangat sederhana untuk dipakai. Memakai pakaian kasar dengan tampalan kulit adalah kebiasaan.

Pakaian juga dibuat dari rambut unta dan domba dan kain itu juga digunakan untuk membuat khemah dan untuk tempat tidur dan karpet.

Makanan mereka juga sangat sederhana dan tidak penting. Daging domba dan daging unta menjadi sesuatu yang sangat enak dan berharga bagi mereka. Susu, daging, keju, gandum barli, kurma, minyak zaitun dan harirah adalah makanan pokok mereka. Menyaring tepung bukanlah amalan biasa. Mereka membakar roti dengan tepung yang tidak diayak.

Ringkasan

Apa yang telah dijelaskan di bahagian sebelumnya merujuk kepada keadaan Arab dan umatnya sebelum munculnya Islam. Apa yang dinyatakan mengenai watak, tabiat, kehidupan, agama dan kepercayaan mencerminkan keadaan dari satu abad sebelum kedatangan Rasulullah dan kebanyakannya tidak berubah sehingga dia diisytiharkan sebagai Rasulullah . Anda dapat membayangkan persekitaran seperti apa yang diutuskan Rasulullah ﷺ.