Thursday

Bab 4 - Rasulullah ﷺ - Kembali Asal Keturunan

 

Bab 4 - Rasulullah ﷺ - Kembali Asal Keturunan,.

Orang-orang Arab yang beragama Arab kembali keturunan kepada datuk mereka Nabi Ibrahim AS dari sebuah kota bernama "Ur" berhampiran Kufah di tebing barat Efrat di Iraq. Penggalian mengungkapkan perincian besar kota, keluarga Abraham, dan agama dan keadaan sosial yang berlaku. 

[Tafheem-ul-Qur'an, 1/553]


(Pakar kaji purba Universiti Manchester, menemukan peninggalan kota purba “Ur” berdekatan  Tell Kaiber ,Iraq. Lebih kurang 200 kilometer ke selatan Baghdad. Komplex kota yang besar berusia 4000 tahun, dipercayai tempat asal Nabi Ibrahim AS. Kompleks Babylon/Namrud).


Telah diketahui bahawa Nabi Ibrahim AS meninggalkan Ar menuju Harran dan kemudian ke Palestin, yang menjadi markas untuk menyampaikan misi dakwahnya. Dia mengembara ke seluruh kawasan. Ketika dia pergi ke Mesir, Firaun berusaha melakukan kejahatan terhadap istrinya Sarah, tetapi Allâh Subhanahu Wata’ala menyelamatkannya dan rancangan jahat Firaun tersembunyi padanya. Oleh itu, dia menyadari betapa kuatnya hubungannya dengan Allâh, dan, sebagai pengakuan atas anugerahnya, Firaun menyerahkan putrinya Siti Hajar pada layanan Sarah, tetapi Sarah memberikan Siti Hajar kepada Nabi Ibrahim AS sebagai seorang isteri. 

[Bukhari 1/474]

Nabi Ibraham AS kembali ke Palestin di mana Siti Hajar melahirkan Nabi Ismail AS. Sarah menjadi sangat cemburu terhadap Siti Hajar sehingga dia memaksa Nabi Ibrahim AS untuk menghantar Siti Hajar dan bayinya pergi ke lembah tanpa tanaman di sebuah bukit kecil di Hijaz, di dekat Rumah Suci, yang terdedah kepada banjir yang datang ke kanan dan kiri. Dia memilih untuk mereka tempat di bawah pohon yang tinggi di atas Zamzam berhampiran sisi Ka’abah di Makkah di mana tidak ada orang atau air yang tersedia, dan kembali ke Palestin meninggalkan bersama isteri dan bayinya sebuah sarung kulit dengan beberapa biji kurma dan sebiji bekas air. Tidak lama kemudian, mereka kehabisan makanan dan air, tetapi berkat nikmat Allâh air mengalir untuk menampung mereka untuk suatu ketika. Keseluruhan kisah musim bunga Zamzam sudah diketahui oleh semua orang. 

[Bukhari 1/475]

Untuk rujukan asal kota kelahiran Nabi Ibrahim AS:

(Runtuhan Kota Babylon dan Empire Namrud  Ur Kaśdim – Ur of Chaldeans -)