Al Khazanah, masih tegap berdiri di Petra, Jordan. Tinggalan zaman purba Arab Jahilliyah dari jalur Nabet suku Nabatean. Nabatean adalah pemerintahan yang agak besar dari Semenanjung Sinai hingg Sf Ufrat diIraq. Nabatean adalah salah suku Arab lama yg tidak banyak tercatat secara jujur oleh para ahli sejarah. Saya mendatangi tempat ini pada tahun 2011 dan 2015,dan terdapat patung berhala Latta dan Uzza yang pernah disebut dalam Al Quran dan berhala ini juga antara 360 berhala yang terdapat di Kaabah di zaman Arab Jahiliyyah. Ini menunjukan, Nabatean adalah asal suku bangsa Arab, yang memerintah bahagian subur di Lembah Jordan. Malah kedudukan kota purba ini sejajar dengan Kota Madain Salleh yang terletak di bahagian Utara semenanjung Arab. Kita dapat melihat seni bina dan cara kemahiran kaum ini memahat bukit dan gunung2 untuk dijadikan tempat kediaman dan lain2 bangunan. Ini amat jelas akan keupayaan kaum Aad dan Tsamud dalam kerja memahat. Namun kaum Arab Nabatean ini hilang tanpa tanda2 kemana perginya.
Nabeteans - anak lelaki Nabet - mendirikan peradaban yang berkembang di utara Hijaz, mereka melancarkan pemerintahan yang kuat yang menyebarkan wilayahnya ke seluruh suku jiran, dan menjadikan Petra sebagai ibu kota mereka. Tidak ada yang berani mencabar kekuasaan mereka sampai orang Rom datang dan berhasil melenyapkan kerajaan mereka. Setelah melakukan penyelidikan yang mendalam dan penyelidikan yang teliti, Sulaiman An-Nadwi sampai pada kesimpulan bahawa raja-raja Ghassanide, bersama dengan Aws dan Khazraj kemungkinan besar bukan orang Qahtan melainkan orang Nabete.
[Tareekh Ard Al-Qur'an 2 / 78-86]
[Rahmat-ul-lil'alameen
2 / 7-17]
Nizar, satu-satunya
anak lelaki Ma‘ad, mempunyai empat anak lelaki yang berpecah menjadi empat suku
besar; Eyad, Anmar, Rabi ۽ Mudar. Dua yang terakhir ini dibahagi kepada
beberapa bahagian. Rabiai memperanakkan Asad, ‘Anazah,‘ Abdul Qais, dan dua
putra Wa’il (Bakr dan Taghlib), Hanifa dan banyak lagi.
Suku Mudar bercabang
menjadi dua bahagian besar: Qais ‘Ailan bin Mudar dan sepotong Elias bin Mudar.
Dari Qais 'Ailan adalah Banu Saleem, Banu Hawazin, dan Banu Ghatafan yang
keturunannya' Abs, Zubyan, Ashja 'dan Ghani bin A'sur. Dari Elias bin Mudar
adalah Tamim bin Murra, Hudhail bin Mudrika, Banu Asad bin Khuzaimah dan
beberapa orang dari Kinana bin Khuzaimah, yang berasal dari Quraisy, keturunan
Fahr bin Malik bin An-Nadr bin Kinana.
Quraisy bercabang
menjadi berbagai suku,
'Abd Manaf bercabang
menjadi empat suku:' Abd Shams, Nawfal, Muttalib dan Hashim. Akan tetapi, dari
keluarga Hashim, Allâh memilih Rasulullah ﷺ (Muhammad bin ‘Abdullah bin Abdul-Muttalib bin Hashim)
[sawas].
Rasulullah ﷺ bersabda:
"Allâh memilih
Ismail AS dari anak-anak Ibrahim AS, Kinana dari anak-anak Ismail, Quraisy dari
anak-anak Kinana, Hashim dari anak-anak Quraisy dan Dia memilih saya dari anak-anak
Hashim."
Al-‘Abbas bin
‘Abdul-Muttalib RA memetik Rasulullah ﷺ: "Allah menciptakan manusia dan memilih saya dari yang
terbaik, Dia memilih suku dan memilih saya dari yang terbaik; dan Dia memilih
keluarga dan memilih saya dari yang terbaik. Saya adalah orang terbaik dan
keluarga”.
Setelah bertambah
jumlahnya, anak-anak ‘Adnan, dalam mencari padang rumput dan air, tersebar di
berbagai wilayah di Arab.
Suku ‘Abdul Qais,
bersama dengan beberapa sepotong Bakr bin Wa’il dan Tamim, berhijrah ke Bahrain
tempat mereka tinggal.
Bani Hanifa bin Sa’b
bin Ali bin Bakr pergi menetap di Hijr, ibu kota Yamama. Semua suku Bakr bin
Wa'il tinggal di daerah daratan yang meliputi Yamama, Bahrain, Saif Kazima,
pantai laut, sempadan luar Iraq, Ablah dan Hait.
Sebilangan besar
suku Taghlib tinggal di daerah Efrat sementara sebahagian dari mereka tinggal
bersama Bakr.
Banu Tamim tinggal
di separa gurun Basra.
Banu Saleem tinggal
di sekitar Madinah di daratan yang membentang dari Wadi Al-Qura ke Khaibar dan
seterusnya ke pergunungan timur hingga Harrah.
Banu Asad tinggal di
tanah di timur Taimâ dan barat Kufah, sementara keluarga Tai tinggal di antara
Banu Asad dan Taimâ. Mereka berjalan lima hari jauh dari Kufah.
Zubyan menghuni plot
dan antara Taimâ dan Hawran.
Sebilangan orang Kinana tinggal di Tihama, sementara sebagian orang Quraisy tinggal di Makkah dan pinggirannya. Quraisy tetap tidak berpisah sehingga Qusai bin Kilab berjaya mengumpulkan barisan mereka dengan syarat terhormat yang mementingkan status dan kepentingan mereka.
[Akhir Bab 5 dari
Buku ini, saya harap Insya Allah anda semua seronok ... sila ajak rakan anda
dan kongsi catatan ini dengan orang lain, dengan pautan balik sumber.]