Saturday

Bab 5 / Asal Usul Arab Nabateans


Al Khazanah, masih  tegap berdiri di Petra, Jordan. Tinggalan zaman purba Arab Jahilliyah dari jalur Nabet suku Nabatean. Nabatean adalah pemerintahan yang agak besar dari Semenanjung Sinai hingg Sf Ufrat diIraq. Nabatean adalah salah suku Arab lama yg tidak banyak tercatat secara jujur oleh para ahli sejarah. Saya mendatangi tempat ini pada tahun 2011 dan 2015,dan terdapat patung berhala Latta dan Uzza yang pernah disebut dalam Al Quran dan berhala ini juga antara 360 berhala yang terdapat di Kaabah di zaman Arab Jahiliyyah. Ini menunjukan, Nabatean adalah asal suku bangsa Arab, yang memerintah bahagian subur di Lembah Jordan. Malah kedudukan kota purba ini sejajar dengan Kota Madain Salleh yang terletak di bahagian Utara semenanjung Arab. Kita dapat melihat seni bina dan cara kemahiran kaum ini memahat bukit dan gunung2 untuk dijadikan tempat kediaman dan lain2 bangunan. Ini amat jelas akan keupayaan  kaum Aad dan  Tsamud dalam kerja memahat. Namun kaum  Arab Nabatean ini hilang tanpa tanda2 kemana perginya. 

Kami tidak mengetahui asal usul orang Nabataeans; mereka adalah orang nomad dari Arabia yang menetap di Jordan sekarang antara abad ke-6 dan ke-4 SM. Pada tahun 312, mereka telah menduduki bekas tanah Edom, antara Wadi al-Hasa (Zered) dan Teluk Aqaba (Aila), dan menentang Antigone, salah seorang pengganti Alexander The Great. Pengawalan laluan perdagangan memastikan kekayaan mereka. Selama zaman Hellenistik, Petra, sebuah tempat penyimpanan dan tempat perlindungan, menjadi ibu kota sebuah kerajaan yang meluas, pada abad ke-1 SM, dari Sinai hingga Hijaz (Medain Saleh / Hegra) dan ke selatan Syria - orang Nabata bahkan menguasai Damsyik sementara - termasuk kawasan pertanian dan juga kawasan padang ragut. Kawasan yang luas ini, yang tidak selalu mempunyai batas yang tepat, meliputi sebahagian besar wilayah Jordan sekarang kecuali barat laut

Antara kuil2 yang dipahat dan diukir pada bukit batu garam yang masih utuh tertegak dan ini
kenyataan yang tercatit di dalam Al Quran. Mereka adalah antara kaun Aad dan Tsamud. Nabi Salleh dan Nabi Yahya antara Nabi2 yang diutuskan kepada mereka, namun mereka menzalimi Nabi2 ini.

Nabeteans - anak lelaki Nabet - mendirikan peradaban yang berkembang di utara Hijaz, mereka melancarkan pemerintahan yang kuat yang menyebarkan wilayahnya ke seluruh suku jiran, dan menjadikan Petra sebagai ibu kota mereka. Tidak ada yang berani mencabar kekuasaan mereka sampai orang Rom datang dan berhasil melenyapkan kerajaan mereka. Setelah melakukan penyelidikan yang mendalam dan penyelidikan yang teliti, Sulaiman An-Nadwi sampai pada kesimpulan bahawa raja-raja Ghassanide, bersama dengan Aws dan Khazraj kemungkinan besar bukan orang Qahtan melainkan orang Nabete.

[Tareekh Ard Al-Qur'an 2 / 78-86]

Kesan sejarah antara tapak arkeo tingallan sejarah penempatan kaum2 Arab Jahilliyah ini.

Keturunan Qidar, anak Nabi Ismail AS tinggal lama di Makkah meningkat jumlahnya, di antaranya mengeluarkan 'Adnan dan putra Ma'ad, kepada siapa' orang Arab Adnanian menelusuri keturunan mereka. 'Adnan adalah datuk kedua puluh satu dalam siri keturunan Rasulullah . Dikatakan bahawa setiap kali Rasulullah berbicara tentang keturunannya, dia akan berhenti di 'Adnan dan berkata: "Ahli silsilah berbohong" dan tidak melangkah lebih jauh darinya. Sekelompok sarjana, bagaimanapun, memilih kemungkinan untuk melampaui 'Adnan yang tidak memberi makna pada Hadis Rasulullah yang disebutkan di atas. Mereka terus mengatakan bahawa betul-betul ada empat puluh ayah antara ‘Adnan dan Nabi Ibrahim AS.

[Rahmat-ul-lil'alameen 2 / 7-17]

Nizar, satu-satunya anak lelaki Ma‘ad, mempunyai empat anak lelaki yang berpecah menjadi empat suku besar; Eyad, Anmar, Rabi ۽ Mudar. Dua yang terakhir ini dibahagi kepada beberapa bahagian. Rabiai memperanakkan Asad, ‘Anazah,‘ Abdul Qais, dan dua putra Wa’il (Bakr dan Taghlib), Hanifa dan banyak lagi.

Suku Mudar bercabang menjadi dua bahagian besar: Qais ‘Ailan bin Mudar dan sepotong Elias bin Mudar. Dari Qais 'Ailan adalah Banu Saleem, Banu Hawazin, dan Banu Ghatafan yang keturunannya' Abs, Zubyan, Ashja 'dan Ghani bin A'sur. Dari Elias bin Mudar adalah Tamim bin Murra, Hudhail bin Mudrika, Banu Asad bin Khuzaimah dan beberapa orang dari Kinana bin Khuzaimah, yang berasal dari Quraisy, keturunan Fahr bin Malik bin An-Nadr bin Kinana.

Quraisy bercabang menjadi berbagai suku,

'Abd Manaf bercabang menjadi empat suku:' Abd Shams, Nawfal, Muttalib dan Hashim. Akan tetapi, dari keluarga Hashim, Allâh memilih Rasulullah (Muhammad bin ‘Abdullah bin Abdul-Muttalib bin Hashim)

 [sawas].

Rasulullah bersabda:

"Allâh memilih Ismail AS dari anak-anak Ibrahim AS, Kinana dari anak-anak Ismail, Quraisy dari anak-anak Kinana, Hashim dari anak-anak Quraisy dan Dia memilih saya dari anak-anak Hashim."

Al-‘Abbas bin ‘Abdul-Muttalib RA memetik Rasulullah : "Allah menciptakan manusia dan memilih saya dari yang terbaik, Dia memilih suku dan memilih saya dari yang terbaik; dan Dia memilih keluarga dan memilih saya dari yang terbaik. Saya adalah orang terbaik dan keluarga”.

Setelah bertambah jumlahnya, anak-anak ‘Adnan, dalam mencari padang rumput dan air, tersebar di berbagai wilayah di Arab.

Suku ‘Abdul Qais, bersama dengan beberapa sepotong Bakr bin Wa’il dan Tamim, berhijrah ke Bahrain tempat mereka tinggal.

Bani Hanifa bin Sa’b bin Ali bin Bakr pergi menetap di Hijr, ibu kota Yamama. Semua suku Bakr bin Wa'il tinggal di daerah daratan yang meliputi Yamama, Bahrain, Saif Kazima, pantai laut, sempadan luar Iraq, Ablah dan Hait.

Sebilangan besar suku Taghlib tinggal di daerah Efrat sementara sebahagian dari mereka tinggal bersama Bakr.

Banu Tamim tinggal di separa gurun Basra.

Banu Saleem tinggal di sekitar Madinah di daratan yang membentang dari Wadi Al-Qura ke Khaibar dan seterusnya ke pergunungan timur hingga Harrah.

Banu Asad tinggal di tanah di timur Taimâ dan barat Kufah, sementara keluarga Tai tinggal di antara Banu Asad dan Taimâ. Mereka berjalan lima hari jauh dari Kufah.

Zubyan menghuni plot dan antara Taimâ dan Hawran.

Sebilangan orang Kinana tinggal di Tihama, sementara sebagian orang Quraisy tinggal di Makkah dan pinggirannya. Quraisy tetap tidak berpisah sehingga Qusai bin Kilab berjaya mengumpulkan barisan mereka dengan syarat terhormat yang mementingkan status dan kepentingan mereka.

[Akhir Bab 5 dari Buku ini, saya harap Insya Allah anda semua seronok ... sila ajak rakan anda dan kongsi catatan ini dengan orang lain, dengan pautan balik sumber.]