Saturday

Bab 7 / Pemerintahan di Hirah Iraq

Sejak Korosh Agung (Qisra) (557-529 SM) menyatukan orang Parsi, mereka memerintah Iraq dan kawasan sekitarnya. Tidak ada yang dapat melepaskan kekuasaan mereka sehingga Alexander Agung mengalahkan raja mereka Dara I dan dengan demikian menaklukkan orang Parsi pada tahun 326 SM. Tanah-tanah Parsi kemudian dibagi dan diperintah oleh raja-raja yang dikenal sebagai "Raja-raja Sekte", sebuah era yang berlangsung hingga tahun 230 M. Sementara itu, orang Qahtani menduduki beberapa wilayah Iraq, dan kemudian diikuti oleh beberapa 'Adnanians yang berjaya berkongsi beberapa bahagian Mesopotamia dengan mereka.

Illustrasi - Pemerintahn Kerajaan Hirah di Iraq di bawah naugan "Qisra"
Parsi, dan permulaan Empayar Sasanids.

Orang-orang Parsi, di bawah kepemimpinan Ardashir, yang telah mendirikan negara Sasanian pada tahun 226 M, memperoleh kembali kesatuan dan kekuatan yang cukup untuk menundukkan orang-orang Arab yang tinggal di sekitar kerajaan mereka, dan memaksa Quda'a untuk berangkat ke Syria, meninggalkan orang-orang di Heerah dan Anbar di bawah wilayah Parsi.

Pada masa Ardashir, Juzaima Alwaddah menjalankan pemerintahan atas Heerah, Rabi dan Mudar, dan Mesopotamia. Ardashir telah memperhitungkan bahawa mustahil baginya untuk memerintah orang Arab secara langsung dan mencegah mereka menyerang perbatasannya kecuali jika dia dilantik sebagai raja salah satu dari mereka yang menikmati sokongan dan kekuasaan sukunya. Dia juga telah melihat bahawa dia dapat memanfaatkan mereka melawan raja-raja Bizantium yang selalu mengganggunya. Pada masa yang sama, orang-orang Arab Iraq dapat menghadapi orang-orang Arab Syria yang berada dalam pegangan raja-raja Bizantium. Namun, dia menganggap layak untuk menjaga batalion Parsi di bawah perintah raja Heerah untuk digunakan terhadap orang-orang Arab yang mungkin memberontak terhadapnya.

Illustrasi: Pembinaan Gerbang Gergasi  Certiphon di Hirah -Iraq jajahan Qosra /Parsi.

Setelah kematian Juzaima sekitar tahun 268 M, 'Amr bin' Adi bin Nasr Al-Lakhmi dilantik sebagai raja oleh Raja Parsi Sabour bin Ardashir. ‘Amr adalah yang pertama dari raja-raja Lakhmi yang memerintah Heerah hingga orang-orang Parsi melantik Qabaz bin Fairuz pada masa pemerintahannya muncul seseorang bernama Mazdak, yang menyerukan kekacauan dalam kehidupan sosial. Qabaz, dan banyak rakyatnya, memeluk agama Mazdak dan bahkan meminta raja Heerah, Al-Munzir bin Ma 'As-Sama', untuk mengikutinya. Ketika yang terakhir, karena kesombongan dan harga dirinya, menolak perintah mereka, Qabaz melepaskannya dan mencalonkan Harith bin ‘Amr bin Hajar Al-Kindi, yang telah menerima ajaran Mazdaki.

Tidak lama kemudian Kisra Anu Shairwan menggantikan Qabaz daripada dia, kerana kebencian terhadap falsafah Mazdak, membunuh Mazdak dan banyak pengikutnya, mengembalikan Munzir ke takhta Heerah dan memberi perintah untuk memanggil Harith yang ditangkap yang mencari perlindungan dengan suku Al-Kalb di mana dia menghabiskan sisa hidupnya.

Anak-anak Al-Munzir bin Ma 'As-Sama' mengekalkan pemerintahan lama sehingga An-Nu'man bin Al-Munzir mengambil alih. Kerana ketenangan yang ditanggung oleh Zaid bin ‘Adi Al-‘Abbadi, raja Parsi marah kepada An-Nu‘man dan memanggilnya ke istananya. An-Nu’man pergi secara diam-diam kepada Hani bin Mas‘ud, ketua suku Shaiban, dan meninggalkan kekayaan dan keluarganya di bawah perlindungan yang terakhir, dan kemudian menghadirkan dirinya di hadapan raja Parsi, yang segera melemparkannya ke penjara di mana dia mati. Kisra, kemudian, melantik Eyas bin Qubaisa At-Ta'i sebagai raja Heerah. Eyas diperintahkan untuk memberitahu Hani bin Mas‘ud untuk menyerahkan tuduhan An-Nu’man kepada Kisra. Tidak lama setelah raja Parsi menerima penolakan bermotivasi fanatik dari pihak kepala Arab, dia menyatakan perang melawan suku Shaiban dan menggerakkan pasukan dan pejuangnya di bawah pimpinan Raja Eyas ke tempat yang disebut Dhee Qar yang menyaksikan paling banyak pertempuran sengit di mana orang-orang Parsi dilancarkan oleh orang Arab untuk pertama kalinya dalam sejarah. Itu sangat tidak lama setelah kelahiran Rasulullah lapan bulan selepas Eyas bin Qubaisah naik ke atas kekuasaan Heerah.

Setelah Eyas, seorang penguasa Parsi dilantik untuk mengatasi Heerah, tetapi pada tahun 632 Masehi, pihak berkuasa di sana kembali kepada keluarga Lukhm ketika Al-Munzir Al-Ma'rur mengambil alih. Tidak mungkin pemerintahan terakhir berlangsung selama lapan bulan ketika Khalid bin Al-Waleed menimpanya dengan tentera Islam.