Illustrasi : Perkhemahan Arab Badwi (Bedoiun) di Jazirah Arab pada abad2 sebelum Islam |
Kami sebelumnya telah menyebutkan penghijrahan Agama-agama lain diwakili ke tahap yang berbeza-beza dan lebih rendah. Pengaruh Rom dan Aksumite yang berdekatan mengumpulkan masyarakat Kristian di barat laut, timur laut, dan selatan Semenanjung Arabia. Kekristianan memberi kesan yang lebih rendah, tetapi memperoleh beberapa penukaran di seluruh semenanjung. Dengan pengecualian Nestorianisme di timur laut dan Teluk Parsi, bentuk agama Kristian yang dominan adalah Miaphysitism. Semenanjung Arab telah menjadi tujuan penghijrahan orang Yahudi sejak zaman Rom, yang mengakibatkan masyarakat diaspora ditambah oleh mualaf tempatan. Selain itu, pengaruh Empayar Sasanian (Sasanid Empire) menyebabkan agama-agama Iran hadir di semenanjung Jazirah Arab. Zoroastrianisme wujud di timur dan selatan, sementara ada bukti Manichaeisme atau kemungkinan Mazdakisme dipraktikkan di Makkah.
Kami sebelumnya telah menyebut tentang Qahtanide ‘Adnanide, dan pembahagian Arabia antara kedua suku ini. Puak-puak yang tinggal di dekat Heerah itu tunduk kepada raja Arab Heerah, sementara suku-suku yang tinggal di separa gurun Syria berada di bawah kekuasaan raja Arab Ghassanide, semacam ketergantungan yang pada kenyataannya bersifat formal daripada yang sebenarnya. Namun, mereka yang tinggal di gurun dimana perhubungan menjadi hambatan kuasa lain, mereka menikmati autonomi sepenuhnya.
Puak-puak ini sebenarnya memiliki kepala yang dipilih oleh seluruh suku yang merupakan pemerintahan yang berdasarkan solidariti suku dan kepentingan kolektif dalam mempertahankan tanah dan harta benda.
Para ketua suku menikmati hak istimewa diktator yang serupa dengan raja-raja, dan diberikan kepatuhan penuh dan tunduk dalam perang dan perdamaian. Namun, persaingan antara sesama sepupu untuk memerintah, sering mendorong mereka untuk saling mengalahkan dalam menghiburkan tetamu, mempengaruhi kemurahan hati, kebijaksanaan dan kesopanan dengan tujuan semata-mata untuk mengatasi pesaing mereka, dan mendapat kemasyhuran di kalangan orang-orang terutama penyair yang merupakan juru bicara rasmi pada masa itu.
Ketua suku dan tuan punya tuntutan khas untuk harta rampasan perang seperti seperempat rampasan, apa sahaja yang dia pilih untuk dirinya sendiri, atau dijumpai dalam perjalanan pulang atau bahkan barang rampasan yang tidak dapat dibagi.