Wednesday

Bab 12 - Pemerintahan Pra - Islam di Jazirah Arab.

 

Illustrasi : Perkhemahan Arab Badwi (Bedoiun) di Jazirah Arab pada abad2 sebelum Islam
------------------
Salah satu budaya utama yang menguasai Semenanjung Arab sebelum kebangkitan Islam adalah budaya Arab Badwi yang nomad. Suku kaum Arab Badwi politeistik memberikan penekanan yang besar pada kelompok yang berkaitan dengan kerabat, dengan masing-masing klan berkelompok di bawah suku. Keluarga terdekat berkongsi satu khemah dan juga boleh dipanggil suku (Clan).

Agama di Arab pra-Islam merangkumi politeisme Arab asli, agama-agama Semit kuno (agama-agama yang mendahului agama-agama Abrahamik yang juga berasal dari kalangan orang-orang berbahasa Semitik kuno), agama Kristian, Yahudi, dan agama Iran seperti Zoroastrianisme, Mithraisme, dan Manichaeism.

Politeisme Arab, bentuk agama yang dominan di Arab pra-Islam, didasarkan pada penghormatan kepada dewa dan roh. Ibadah ditujukan kepada berbagai dewa dan dewi, termasuk Hubal dan dewi al-Lāt, al-‘Uzzā, dan Manāt, di kuil dan kuil setempat seperti Kaabah di Mekah. Dewa-dewa dihormati dan dipanggil melalui berbagai ritual, termasuk ziarah dan ramalan, serta pengorbanan ritual. Teori yang berbeza telah dikemukakan mengenai peranan Allah dalam agama Makkah. Banyak gambaran fizikal dewa-dewa pra-Islam ditelusuri oleh berhala, terutama di dekat Kaabah, yang dikatakan berisi hingga 360 dari mereka.

Kami sebelumnya telah menyebutkan penghijrahan Agama-agama lain diwakili ke tahap yang berbeza-beza dan lebih rendah. Pengaruh Rom dan Aksumite yang berdekatan mengumpulkan masyarakat Kristian di barat laut, timur laut, dan selatan Semenanjung Arabia. Kekristianan memberi kesan yang lebih rendah, tetapi memperoleh beberapa penukaran di seluruh semenanjung. Dengan pengecualian Nestorianisme di timur laut dan Teluk Parsi, bentuk agama Kristian yang dominan adalah Miaphysitism. Semenanjung Arab telah menjadi tujuan penghijrahan orang Yahudi sejak zaman Rom, yang mengakibatkan masyarakat diaspora ditambah oleh mualaf tempatan. Selain itu, pengaruh Empayar Sasanian (Sasanid Empire) menyebabkan agama-agama Iran hadir di semenanjung Jazirah Arab. Zoroastrianisme wujud di timur dan selatan, sementara ada bukti Manichaeisme atau kemungkinan Mazdakisme dipraktikkan di Makkah. 

Kami sebelumnya telah menyebut tentang Qahtanide ‘Adnanide, dan pembahagian Arabia antara kedua suku ini. Puak-puak yang tinggal di dekat Heerah itu tunduk kepada raja Arab Heerah, sementara suku-suku yang tinggal di separa gurun Syria berada di bawah kekuasaan raja Arab Ghassanide, semacam ketergantungan yang pada kenyataannya bersifat formal daripada yang sebenarnya. Namun, mereka yang tinggal di gurun dimana perhubungan menjadi hambatan kuasa lain, mereka  menikmati autonomi sepenuhnya.

Puak-puak ini sebenarnya memiliki kepala yang dipilih oleh seluruh suku yang merupakan pemerintahan yang berdasarkan solidariti suku dan kepentingan kolektif dalam mempertahankan tanah dan harta benda.

Para ketua suku menikmati hak istimewa diktator yang serupa dengan raja-raja, dan diberikan kepatuhan penuh dan tunduk dalam perang dan perdamaian. Namun, persaingan antara sesama sepupu untuk memerintah, sering mendorong mereka untuk saling mengalahkan dalam menghiburkan tetamu, mempengaruhi kemurahan hati, kebijaksanaan dan kesopanan dengan tujuan semata-mata untuk mengatasi pesaing mereka, dan mendapat kemasyhuran di kalangan orang-orang terutama penyair yang merupakan juru bicara rasmi pada masa itu.

Ketua suku dan tuan punya tuntutan khas untuk harta rampasan perang seperti seperempat rampasan, apa sahaja yang dia pilih untuk dirinya sendiri, atau dijumpai dalam perjalanan pulang atau bahkan barang rampasan yang tidak dapat dibagi.