ALASAN PERANG INI TELAH DIBERITAHU DALAM TIGA VERSI:
Ditambah untuk tujuan
demontrasi, Gambar tidak berkaitan dengan Artikel.
Yang Pertama: Setelah melihat penyebaran keturunannya, peningkatan
harta dan penghormatannya setelah kematian Halil, Qusai mendapati dirinya lebih
berhak memikul tanggungjawab pemerintahan atas Makkah dan pemeliharaan Rumah
Suci daripada suku Khuza'a dan Bani Bakr. Dia juga menganjurkan bahawa Quraisy
adalah ketua keturunan Nabi Ismail. Oleh karena itu dia berkonsultasi dengan
beberapa orang dari Quraisy dan Kinana mengenai keinginannya untuk mengusir
Khuza ۽ Bani Bakr dari Makkah. Mereka menyukai
pendapatnya dan menyokongnya.
Yang Kedua: Khuzaite mendakwa bahawa Halil meminta Qusai untuk
memegang hak penjagaan Al-Ka'bah dan pemerintahan atas Makkah setelah
kematiannya.
Yang Ketiga: Halil memberikan hak perkhidmatan Al-Ka'bah kepada
puterinya Hobba dan melantik Abu Ghabshan Al-Khuza'i untuk berfungsi sebagai
ejennya. Setelah kematian Halil, Qusai membeli hak ini untuk beg kulit anggur,
yang menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan lelaki Khuzaese dan mereka
berusaha menjauhkan rumah suci dari Qusai. Namun, yang terakhir ini, dengan
bantuan Quraisy dan Kinana, berjaya mengambil alih dan bahkan mengusir Khuzaese
sepenuhnya dari Makkah.
Apa pun kebenarannya, seluruh urusan itu mengakibatkan Sofa
kehilangan hak istimewa mereka, yang disebutkan sebelumnya, pengungsian Khuza'a
dan Bakr dari Makkah dan pemindahan pemerintahan atas Makkah dan pemeliharaan
Tempat Suci ke Qusai, setelah perang sengit antara Qusai dan Khuza'a yang
mengakibatkan korban berat di kedua belah pihak, perdamaian dan kemudian
timbang tara Ya'mur bin 'Awf, dari suku Bakr, yang penghakimannya memerlukan
kelayakan pemerintahan Qusai atas Makkah dan pemeliharaan Rumah Suci,
ketidaktanggungjawaban Qusai untuk Darah Khuza'a ditumpahkan, dan pengenaan
wang darah pada Khuza'a. Pemerintahan Qusai atas Makkah dan Rumah Suci bermula
pada tahun 440 M dan membenarkannya, dan Quraisy selepas itu, pemerintahan
mutlak atas Makkah dan hak penjagaan Rumah Suci yang tidak dapat dipertikaikan
di mana orang Arab dari seluruh Arab datang untuk memberi penghormatan.
Qusai membawa kerabatnya ke Makkah dan membagikannya kepada mereka,
sehingga Quraisy tinggal di sana. An-Nus'a, keluarga Safwan, Adwan, Murra bin
‘Awf mempertahankan hak yang sama yang mereka nikmati sebelum kedatangannya.
Pencapaian penting yang dikreditkan kepada Qusai adalah penubuhan
Rumah An-Nadwa (sebuah rumah perhimpunan) di sebelah utara Masjid Al-Ka'bah,
untuk berfungsi sebagai tempat pertemuan bagi orang Quraisy. Rumah ini sangat
menguntungkan orang Quraisy kerana memperoleh kesatuan pendapat di antara
mereka dan penyelesaian baik untuk masalah mereka.