Sunday

Bab 10 - Alasan perang telah dalam tiga versi

 


ALASAN PERANG INI TELAH DIBERITAHU DALAM TIGA VERSI:

 Ditambah untuk tujuan demontrasi, Gambar tidak berkaitan dengan Artikel.

Yang Pertama: Setelah melihat penyebaran keturunannya, peningkatan harta dan penghormatannya setelah kematian Halil, Qusai mendapati dirinya lebih berhak memikul tanggungjawab pemerintahan atas Makkah dan pemeliharaan Rumah Suci daripada suku Khuza'a dan Bani Bakr. Dia juga menganjurkan bahawa Quraisy adalah ketua keturunan Nabi Ismail. Oleh karena itu dia berkonsultasi dengan beberapa orang dari Quraisy dan Kinana mengenai keinginannya untuk mengusir Khuza ۽ Bani Bakr dari Makkah. Mereka menyukai pendapatnya dan menyokongnya.

Yang Kedua: Khuzaite mendakwa bahawa Halil meminta Qusai untuk memegang hak penjagaan Al-Ka'bah dan pemerintahan atas Makkah setelah kematiannya.

Yang Ketiga: Halil memberikan hak perkhidmatan Al-Ka'bah kepada puterinya Hobba dan melantik Abu Ghabshan Al-Khuza'i untuk berfungsi sebagai ejennya. Setelah kematian Halil, Qusai membeli hak ini untuk beg kulit anggur, yang menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan lelaki Khuzaese dan mereka berusaha menjauhkan rumah suci dari Qusai. Namun, yang terakhir ini, dengan bantuan Quraisy dan Kinana, berjaya mengambil alih dan bahkan mengusir Khuzaese sepenuhnya dari Makkah.

Apa pun kebenarannya, seluruh urusan itu mengakibatkan Sofa kehilangan hak istimewa mereka, yang disebutkan sebelumnya, pengungsian Khuza'a dan Bakr dari Makkah dan pemindahan pemerintahan atas Makkah dan pemeliharaan Tempat Suci ke Qusai, setelah perang sengit antara Qusai dan Khuza'a yang mengakibatkan korban berat di kedua belah pihak, perdamaian dan kemudian timbang tara Ya'mur bin 'Awf, dari suku Bakr, yang penghakimannya memerlukan kelayakan pemerintahan Qusai atas Makkah dan pemeliharaan Rumah Suci, ketidaktanggungjawaban Qusai untuk Darah Khuza'a ditumpahkan, dan pengenaan wang darah pada Khuza'a. Pemerintahan Qusai atas Makkah dan Rumah Suci bermula pada tahun 440 M dan membenarkannya, dan Quraisy selepas itu, pemerintahan mutlak atas Makkah dan hak penjagaan Rumah Suci yang tidak dapat dipertikaikan di mana orang Arab dari seluruh Arab datang untuk memberi penghormatan.

Qusai membawa kerabatnya ke Makkah dan membagikannya kepada mereka, sehingga Quraisy tinggal di sana. An-Nus'a, keluarga Safwan, Adwan, Murra bin ‘Awf mempertahankan hak yang sama yang mereka nikmati sebelum kedatangannya.

Pencapaian penting yang dikreditkan kepada Qusai adalah penubuhan Rumah An-Nadwa (sebuah rumah perhimpunan) di sebelah utara Masjid Al-Ka'bah, untuk berfungsi sebagai tempat pertemuan bagi orang Quraisy. Rumah ini sangat menguntungkan orang Quraisy kerana memperoleh kesatuan pendapat di antara mereka dan penyelesaian baik untuk masalah mereka.