Thursday

Bab 1 -Rasulullah ﷺTiada Keraguan

 Bab 1-Rasulullah ﷺ - Tiada Keraguan

Jazirah Arab yang pernah wujud sebelum kedatangan Islam - Ini meliputi
dari lembangan Sg Nil di bahagian barat, Sg Euphrate di bahagian Timur,
Ethopia/Somalia / Yemen di Selatan sehingga lah ke Utara "levant" atau  
kedatanganIslam dikenali "levant" atau Syam, Yang kini ada Syria,Iraq
,Jordania, Lebanon dan Palestine dgn semenanjung Arab di tengah2 Jazirah.

Di luar bayangan keraguan, biografi Rasulullah secara nyata mewakili perwujudan lengkap dari wahyu Ilahi yang luhur. Rasulullah yang diutuskan untuk menyampaikan risalah tauhid untuk umat manusia. Rasulullah yang membawa cahaya Rahmah kepada manusia dan seluruh makhluk alam jagat maya  dari kegelapan dan politeisme kepada iman mentauhidkan  Allah Subhanahu Wata’ala. Oleh itu, gambaran yang sahih dan komprehensif dari Mesej ini hanya dapat dicapai melalui kajian yang teliti dan analisis mendalam mengenai latar belakang dan isu-isu biografi tersebut. Sehubungan dengan itu, seluruh bab diperkenalkan di sini mengenai sifat dan perkembangan suku Arab sebelum Islam dan juga persekitaran yang menyelubungi misi Rasulullah .

Semenanjung Arab dikelilingi di barat oleh Laut Merah dan Sinai, di timur oleh Teluk Arab, di selatan oleh Laut Arab, yang merupakan lanjutan dari Lautan Hindi, dan di utara oleh Syria lama dan sebahagian daripada Iraq. Kawasan ini dianggarkan berkeluasan 1.5 sejuta lebih batu persegi.

Secara linguistik, kata "Arab" bermaksud padang pasir yang gersang dan tanah tandus yang hampir tidak berair dan tidak sesuai berbudi daya tanaman. Sejak awal sejarah, Semenanjung Arab dan penduduk sekitarnya  dipanggil seperti itu pula – bangsa Arab.