Bab 6
Pemerintahan dan Raja Berdaulat di kalangan orang Arab
Ketika membicarakan tentang orang
Arab sebelum Islam, kami menganggap perlu melukis gambar mini mengenai sejarah
pemerintahan, kerajaan, sektarianisme dan dominasi agama orang-orang Arab,
untuk memudahkan pemahaman keadaan yang muncul ketika Islam muncul.
Ketika matahari Islam terbit,
pemerintah Arab terdiri dari dua jenis: raja yang dimahkotai, yang sebenarnya
tidak merdeka; dan ketua suku dan bani, yang menikmati kekuasaan dan hak
istimewa yang sama yang dimiliki oleh raja yang dimahkotai dan kebanyakannya
bebas, walaupun ada di antaranya yang dapat menunjukkan semacam ketundukan kepada
raja yang dimahkotai. Raja-Raja yang dimahkotai hanyalah Yaman, Heerah dan
Ghassan. Semua pemerintah Arab yang lain tidak dinobatkan.
PEMERINTAH DI YEMEN:
Orang-orang Saba adalah salah satu
negara tertua dari Arab tulen, yang tinggal di Yaman. Penggalian di "Or"
menyoroti keberadaannya dua puluh lima abad SM. Peradaban mereka berkembang,
dan wilayah mereka tersebar sebelas abad sebelum kedatangan Isa Al Maseh.
Adalah mungkin untuk membahagikan
umur mereka mengikut anggaran berikut:
1. Berabad-abad sebelum 650 SM, di
mana raja-raja mereka disebut "Makrib Saba". Ibu kota mereka adalah
"Sarwah", juga dikenal sebagai "Khriba", yang runtuhannya
terletak di tempat, berjalan kaki sehari dari sisi barat "Ma'rib".
Selama pemerintahan ini, mereka mulai membangun "Dam of Ma'rib" yang
sangat penting dalam sejarah Yaman. Sheba juga dikatakan memiliki kekuasaan yang sangat besar sehingga mereka
memiliki jajahan di dalam dan di luar Arab.
2. Dari tahun 650 SM sehingga tahun
115 SM, selama era ini, mereka melepaskan nama "Makrib" dan menganggap
sebutan "Raja-raja Saba". Mereka juga menjadikan Ma'rib sebagai ibu
kota mereka bukan Sarwah. Reruntuhan Ma'rib terletak pada jarak enam puluh batu
di timur Sanite.
3. Dari tahun 115 SM hingga tahun
300 M. Selama jangka waktu ini, suku Himyar menakluki kerajaan Saba dan
mengambil Redan sebagai ibu kota, bukan Ma'rib. Kemudian, Redan digelar
"Zifar". Reruntuhannya masih terletak di Gunung Mudawwar berhampiran
bandar "Yarim". Dalam tempoh ini, mereka mula merosot dan jatuh.
Perdagangan mereka gagal pada tahap yang sangat besar, pertama, kerana wilayah
Nabetean di utara Hijaz; kedua, kerana keunggulan Rom atas laluan perdagangan
tentera laut setelah penaklukan Rom ke Mesir, Syria dan utara Hijaz; dan
ketiga, kerana peperangan antara suku. Berkat tiga faktor yang disebutkan di
atas, keluarga Qahtan tidak berpisah dan tersebar.
4. Dari tahun 300 M. sehingga Islam
menjelma di Yaman. Tempoh ini menyaksikan banyak kekacauan dan kekacauan.
Banyak perang saudara dan perang menyebabkan rakyat Yaman boleh tunduk pada
tunduk asing dan dengan itu kehilangan kemerdekaan. Selama era ini, orang Rom
menakluk 'Adn dan bahkan menolong orang Abyssinians (Ethiopia) untuk menduduki
Yaman untuk pertama kalinya pada tahun 340 M, dengan memanfaatkan konflik antara
Hamdan dan Himyar yang berterusan. Penjajahan Abyssinian (Ethiopia) di Yaman
berlangsung hingga tahun 378 M., setelah itu Yemen kembali merdeka. Kemudian,
retakan mula muncul di Empangan Ma'rib yang membawa kepada Banjir Besar (450
atau 451 Masehi) yang disebut dalam Al-Qur'an. Ini adalah peristiwa besar yang
menyebabkan kejatuhan seluruh peradaban Yaman dan penyebaran bangsa-bangsa yang
tinggal di dalamnya.
Pada tahun 523, Dhu Nawas, seorang
Yahudi, melakukan kampanye hebat melawan orang-orang Kristian Najran untuk
memaksa mereka masuk agama Yahudi. Setelah menolak untuk melakukannya, mereka
dilemparkan hidup-hidup ke parit besar di mana api besar telah dibakar.
Al-Quran merujuk kepada peristiwa
ini:
"Terkutuklah orang
parit." [85: 4]
Ini menimbulkan kemarahan besar di
kalangan orang Kristian, dan terutama kaisar Rom, yang tidak hanya menghasut
Abyssinians (Ethiopia) menentang orang Arab tetapi juga mengumpulkan armada
besar yang membantu tentera Abyssinian (Ethiopia), dari tujuh puluh ribu pahlawan,
untuk melakukan penaklukan kedua dari Yaman pada tahun 525 Masihi, di bawah
kepemimpinan Eriat, yang diberi pemerintahan atas Yaman, suatu jawatan yang
dipegangnya hingga dia dibunuh oleh salah seorang pemimpin tenteranya, Abraha,
yang, setelah berdamai dengan raja Abyssinia, mengambil alih pemerintahan atas
Yaman dan, kemudian, mengerahkan tenteranya untuk merobohkan Al-Ka'bah, dan,
dengan itu, dia dan tenteranya dikenal sebagai "Orang Gajah".
Selepas kejadian "Gajah",
rakyat Yaman, di bawah pimpinan Ma'dikarib bin Saif Dhu Yazin Al-Himyari, dan
melalui bantuan Parsi, memberontak melawan penjajah Abyssinian (Ethiopia),
mengembalikan kemerdekaan dan melantik Ma'dikarib sebagai mereka raja. Namun,
Ma'dikarib dibunuh oleh orang Abyssin (Ethiopia) yang digunakannya untuk
membawanya ke sana untuk mendapatkan perkhidmatan dan perlindungan. Oleh itu,
keluarga Dhu Yazin dilucutkan royalti selama-lamanya. Kisra, raja Parsi,
melantik penguasa Parsi atas Sanite dan dengan itu menjadikan Yaman sebagai
tanah jajahan Parsi. Penguasa Parsi mempertahankan pemerintahan Yaman sehingga
Badhan, yang terakhir dari mereka, memeluk Islam pada tahun 638 M, sehingga
menamatkan wilayah Parsi di Yaman.