Friday

Bab 6/ Antara pemerintahan dan Raja Berdaulat di Kalangan bangsa Arab.


Bab 6

Pemerintahan dan Raja Berdaulat  di kalangan orang Arab

Ketika membicarakan tentang orang Arab sebelum Islam, kami menganggap perlu melukis gambar mini mengenai sejarah pemerintahan, kerajaan, sektarianisme dan dominasi agama orang-orang Arab, untuk memudahkan pemahaman keadaan yang muncul ketika Islam muncul.

Ketika matahari Islam terbit, pemerintah Arab terdiri dari dua jenis: raja yang dimahkotai, yang sebenarnya tidak merdeka; dan ketua suku dan bani, yang menikmati kekuasaan dan hak istimewa yang sama yang dimiliki oleh raja yang dimahkotai dan kebanyakannya bebas, walaupun ada di antaranya yang dapat menunjukkan semacam ketundukan kepada raja yang dimahkotai. Raja-Raja yang dimahkotai hanyalah Yaman, Heerah dan Ghassan. Semua pemerintah Arab yang lain tidak dinobatkan.

PEMERINTAH DI YEMEN:

Orang-orang Saba adalah salah satu negara tertua dari Arab tulen, yang tinggal di Yaman. Penggalian di "Or" menyoroti keberadaannya dua puluh lima abad SM. Peradaban mereka berkembang, dan wilayah mereka tersebar sebelas abad sebelum kedatangan Isa Al Maseh.

Adalah mungkin untuk membahagikan umur mereka mengikut anggaran berikut:

1. Berabad-abad sebelum 650 SM, di mana raja-raja mereka disebut "Makrib Saba". Ibu kota mereka adalah "Sarwah", juga dikenal sebagai "Khriba", yang runtuhannya terletak di tempat, berjalan kaki sehari dari sisi barat "Ma'rib". Selama pemerintahan ini, mereka mulai membangun "Dam of Ma'rib" yang sangat penting dalam sejarah Yaman. Sheba juga dikatakan memiliki  kekuasaan yang sangat besar sehingga mereka memiliki jajahan di dalam dan di luar Arab.

2. Dari tahun 650 SM sehingga tahun 115 SM, selama era ini, mereka melepaskan nama "Makrib" dan menganggap sebutan "Raja-raja Saba". Mereka juga menjadikan Ma'rib sebagai ibu kota mereka bukan Sarwah. Reruntuhan Ma'rib terletak pada jarak enam puluh batu di timur Sanite.

3. Dari tahun 115 SM hingga tahun 300 M. Selama jangka waktu ini, suku Himyar menakluki kerajaan Saba dan mengambil Redan sebagai ibu kota, bukan Ma'rib. Kemudian, Redan digelar "Zifar". Reruntuhannya masih terletak di Gunung Mudawwar berhampiran bandar "Yarim". Dalam tempoh ini, mereka mula merosot dan jatuh. Perdagangan mereka gagal pada tahap yang sangat besar, pertama, kerana wilayah Nabetean di utara Hijaz; kedua, kerana keunggulan Rom atas laluan perdagangan tentera laut setelah penaklukan Rom ke Mesir, Syria dan utara Hijaz; dan ketiga, kerana peperangan antara suku. Berkat tiga faktor yang disebutkan di atas, keluarga Qahtan tidak berpisah dan tersebar.

4. Dari tahun 300 M. sehingga Islam menjelma di Yaman. Tempoh ini menyaksikan banyak kekacauan dan kekacauan. Banyak perang saudara dan perang menyebabkan rakyat Yaman boleh tunduk pada tunduk asing dan dengan itu kehilangan kemerdekaan. Selama era ini, orang Rom menakluk 'Adn dan bahkan menolong orang Abyssinians (Ethiopia) untuk menduduki Yaman untuk pertama kalinya pada tahun 340 M, dengan memanfaatkan konflik antara Hamdan dan Himyar yang berterusan. Penjajahan Abyssinian (Ethiopia) di Yaman berlangsung hingga tahun 378 M., setelah itu Yemen kembali merdeka. Kemudian, retakan mula muncul di Empangan Ma'rib yang membawa kepada Banjir Besar (450 atau 451 Masehi) yang disebut dalam Al-Qur'an. Ini adalah peristiwa besar yang menyebabkan kejatuhan seluruh peradaban Yaman dan penyebaran bangsa-bangsa yang tinggal di dalamnya.

Pada tahun 523, Dhu Nawas, seorang Yahudi, melakukan kampanye hebat melawan orang-orang Kristian Najran untuk memaksa mereka masuk agama Yahudi. Setelah menolak untuk melakukannya, mereka dilemparkan hidup-hidup ke parit besar di mana api besar telah dibakar.


Al-Quran merujuk kepada peristiwa ini:

"Terkutuklah orang parit." [85: 4]

Ini menimbulkan kemarahan besar di kalangan orang Kristian, dan terutama kaisar Rom, yang tidak hanya menghasut Abyssinians (Ethiopia) menentang orang Arab tetapi juga mengumpulkan armada besar yang membantu tentera Abyssinian (Ethiopia), dari tujuh puluh ribu pahlawan, untuk melakukan penaklukan kedua dari Yaman pada tahun 525 Masihi, di bawah kepemimpinan Eriat, yang diberi pemerintahan atas Yaman, suatu jawatan yang dipegangnya hingga dia dibunuh oleh salah seorang pemimpin tenteranya, Abraha, yang, setelah berdamai dengan raja Abyssinia, mengambil alih pemerintahan atas Yaman dan, kemudian, mengerahkan tenteranya untuk merobohkan Al-Ka'bah, dan, dengan itu, dia dan tenteranya dikenal sebagai "Orang Gajah".

Selepas kejadian "Gajah", rakyat Yaman, di bawah pimpinan Ma'dikarib bin Saif Dhu Yazin Al-Himyari, dan melalui bantuan Parsi, memberontak melawan penjajah Abyssinian (Ethiopia), mengembalikan kemerdekaan dan melantik Ma'dikarib sebagai mereka raja. Namun, Ma'dikarib dibunuh oleh orang Abyssin (Ethiopia) yang digunakannya untuk membawanya ke sana untuk mendapatkan perkhidmatan dan perlindungan. Oleh itu, keluarga Dhu Yazin dilucutkan royalti selama-lamanya. Kisra, raja Parsi, melantik penguasa Parsi atas Sanite dan dengan itu menjadikan Yaman sebagai tanah jajahan Parsi. Penguasa Parsi mempertahankan pemerintahan Yaman sehingga Badhan, yang terakhir dari mereka, memeluk Islam pada tahun 638 M, sehingga menamatkan wilayah Parsi di Yaman.