Wednesday

Bab 13 / Situasi Politik - Pra Islam di Jazirah Arab.

 SITUASI POLITIK:

Zaman jahiliyah (Arab: جَاهِلِيَّة,'Kejahilan') adalah konsep Islam yang merujuk kepada tempoh masa dan keadaan di Arab sebelum kedatangan Islam pada tahun 610 CE. Ia sering diterjemahkan sebagai "Zaman Ketidaktahuan". Istilah jahiliyyah berasal dari akar kata lisan jahala "menjadi bodoh atau bodoh, bertindak bodoh". Pada zaman moden ini, pelbagai pemikir Islam telah menggunakan istilah untuk mengkritik apa yang mereka lihat sebagai sifat kehidupan awam dan swasta yang tidak Islam di dunia Islam.  Dalam penggunaan saat ini, Jahiliyyah merujuk kepada kemodenan sekular, seperti dalam karya Abul A'la Maududi, yang memandang kemodenan sebagai "jahiliyyah baru." untuk tunduk kepada Tuhan.  Kumpulan radikal telah membenarkan perjuangan bersenjata melawan rejim sekular sebagai jihad melawan jahiliyyah.

Tiga wilayah Arab yang berdekatan dengan orang asing mengalami kelemahan dan rasa rendah diri. Orang-orang di sana sama ada tuan atau hamba, penguasa atau bawahan. Sarjana, terutama orang asing, mempunyai setiap kelebihan; hamba tidak mempunyai apa-apa selain tanggungjawab yang harus dipikul. Dengan kata lain, pemerintahan autokratik yang sewenang-wenang menyebabkan pencerobohan terhadap hak bawahan, kejahilan, penindasan, kejahatan, ketidakadilan dan kesusahan, dan mengubahnya menjadi orang yang meraba-raba dalam kegelapan dan kebodohan, yaitu, tanah yang subur yang memberikan hasilnya kepada penguasa dan orang-orang yang berkuasa untuk menghilangkan kesenangan dan kesenangan, kehendak dan keinginan mereka, kezaliman dan pencerobohan. Puak-puak yang tinggal di dekat wilayah-wilayah ini berubah-ubah antara Syria dan Iraq, sedangkan suku-suku yang tinggal di Arab tidak berpisah dan diatur oleh konflik suku dan perselisihan antara kaum dan agama.

Mereka tidak memiliki raja untuk mempertahankan kemerdekaan mereka atau pendukung untuk meminta nasihat dari, atau bergantung pada, dalam kesulitan.

Akan tetapi, para penguasa Hijaz sangat dihormati dan dihormati oleh orang Arab, dan dianggap sebagai penguasa dan pelayan pusat keagamaan. Pemerintahan Hijaz, sebenarnya, merupakan gabungan dari keutamaan sekular dan rasmi serta kepemimpinan agama. Mereka memerintah di kalangan orang Arab atas nama kepemimpinan agama dan selalu memonopoli pemeliharaan Tempat Suci dan kawasan sekitarnya. Mereka menjaga kepentingan pengunjung Al-Ka'bah dan bertugas untuk menerapkan kod Abraham. Malah mereka mempunyai pejabat dan jabatan seperti parlimen hari ini. Namun, mereka terlalu lemah untuk memikul beban yang berat, kerana ini jelas terungkap semasa Abyssinian menyerang Makkah. (Tentera Abrahah-Tahun Gajah)